Supplementen zijn voor iedereen met een doel belangrijk

Voedingssupplementen in het Algemeen

Er heerst steeds minder een taboe over de supplementen die worden gebruikt in de sport. Voorheen werd de uitspraak “een banaan en een boterham met pindakaas moet toch genoeg zijn?”, veel gebruikt om het nut van de supplementen te relativeren. Er zijn tegenwoordig veel onderzoeken gepubliceerd, waarin duidelijk wordt dat de gemiddelde persoon niet genoeg macro’s en micronutriënten binnen krijgt.

Een gevarieerd eetpatroon is belangrijk, maar dat weten we allemaal wel. We doen er alleen niks mee en verwachten dat in onze beroemde stamppot alles zit wat we nodig hebben. Niet dus! Je bent echt niet aan het zondigen als je een multivitaminepil neemt of als je eiwitten neemt om het tekort weg te werken. Je bent wel aan het zondigen als je alleen maar supplementen neemt en daarnaast elke avond pizza besteld of bij een fastfood keten te vinden bent. Vergeet dus niet dat de basisvoeding erg belangrijk is en het woord supplement “toevoeging” betekent.

Voedingssupplementen in de topsport

Zelf gebruik ik elke dag Whey eiwitten, Caseïne eiwitten, creatine en BCAA’s. Verschillend per periode suppleer ik Multivitaminen, vitamine D en Magnesium.

Ik ben een krachtsporter en heb een eiwitrijk dieet nodig. Ik red het niet om genoeg eiwitten binnen te krijgen via de reguliere voeding en daarom voeg ik dit toe door middel van supplementen.

Creatine, BCAA en Pre Workout

Het supplement Creatine gebruik ik een groot deel van het jaar om meer uit mijn training te kunnen halen. Ik vind creatine prettig tijdens de zware wintertrainingen waarin ik werk aan mijn spieropbouw. Dit zijn de zogenaamde hypertrofie trainingen en die vragen veel energie. Ook daarom gebruik ik BCAA’s. Ik merk dat ik daarbij meer energie overhoud gedurende de rest van de dag na mijn training. Zonder de BCAA’s voel ik mij dezelfde dag energieloos en uitgeput, wat logisch is na een zware training. Ik moet soms echter twee keer per dag trainen en dan is het wel prettig om daar nog energie voor over te houden. Dit kan ik ook oplossen met een pre-workout van SUPP24, aangezien de supplementen van SUPP24 getest zijn op doping.

Multivitamine en magnesium

In de winter gebruik ik supplementen als multivitaminen en vitamine D omdat ik dan veel binnen sport en te weinig vitamine D aanmaak. De rest van de vitaminen helpen mij gezond te blijven en aan mijn weerstand te werken. Ik zorg wel dat ik een multivitaminen heb die maximaal 5x de ADH bevat, dit vanwege de negatieve gevolgen van een te hoge concentratie vitaminen en mineralen in je bloed. De magnesium is in theorie goed voor het herstel van de spieren, minder kramp en betere neuromusculaire aansturing. Neurowatte? Kort door de bocht, de efficiëntie van de spiermassa en de coördinatie tussen verschillende spiergroepen. Of ik hier echt wat van merk is moeilijk te zeggen, maar soms is het placebo effect ook een effect 😉

Supplementen in de recreatieve sport

Niet iedereen heeft het doel om de olympische spelen te bereiken of om de nieuwe Arnold Schwarzenegger te worden. Voor sommigen is algehele fitheid al belangrijk genoeg en voor anderen is het belangrijk om indruk te maken op die knappe dame of heer van de buurtvereniging. Iedereen heeft zijn eigen doel en dat is het belangrijkste! Zonder doel is het ook belangrijk om lekker te sporten, maar is inderdaad die banaan of boterham met pindakaas wel genoeg.

Maar juist voor de mensen die graag willen afvallen en streng op de voeding moeten letten, of de mensen die willen aankomen in spiermassa, het optimale uit hun training willen halen en zo efficiënt mogelijk te werk willen gaan, is het belangrijk al het benodigde binnen te krijgen. Elk pondje gaat door het mondje, zowel in vet als in spiermassa. Dus zorg ervoor dat elk pondje, het pondje is dat jij wil, of het er nou op of eraf moet.

Zorg ervoor dat je weet wat je eet, het is belangrijk om een goede verhouding tussen de macronutriënten te hebben.

Wat is dan aan te raden?

40-55% koolhydraten

15% eiwitten

20-30% vetten

Let hierbij op dat je om je spiermassa te behouden ongeveer 1,2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig hebt. Als je dus veel gaat sporten en je verbranding omhoog gaat, verandert de verhouding in de macro’s. Hoe de verhouding precies uitkomt, is afhankelijk van de verschillende soorten training die mensen ondergaan.

Voor duursport is het weer anders dan voor krachtsport. Ook binnen deze takken van sport hebben mensen een eigen voorkeur. De voeding is soms een onderschat onderdeel van trainen. Het kost even tijd om alles goed uit te zoeken, maar daarna heb je er heel veel profijt van. Als je eenmaal weet wat voor jou werkt, is het niet zo erg als het lijkt. Zorg dat jij weet of je genoeg vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten en vetten binnen krijgt. Mocht dit niet lukken met de hoeveelheid eten die jij normaal tot je neemt, neem dan een supplement. Voor mensen die willen afvallen is de proteïne shot van SUPP24 optimaal. Er zitten weinig calorieën in en bevat wel de nodige eiwitten. Je hebt dan dus niet zo’n caloriebom van een eiwitshake waardoor je misschien verder op de dag wat lekkers moet laten staan.

Take your supps & Tot de volgende keer!

Caspar

Caspar Hattink - SUPP24 Olympisch atleet

Caspar Hattink

SUPP24 Atleet – Discuswerper

Fysiotherapeut