Fit in je hoofd, fit op het strand

Ja hoor, gaan we weer.

Ik weet wat je denkt. Weer zo’n fit freak master goeroe die het allemaal weet en die mij nu precies gaat vertellen hoe ik uiteindelijk met een fit lijf op het strand kan liggen tijdens de zomer.

Toch? Nee! Ten eerste weet ik helemaal niet of je dat wel wilt en ten tweede ga ik je exact niet vertellen wat je moet doen om wel of niet een summer proof beach body te krijgen.

Want mindset.

Huh? Mindset, want alles wat je wel of niet wilt, hangt samen met hoe goed je alles wat er wel en niet bij komt kijken in je hoofd kan verwerken.

Volg je m nog?

Fitter de zomer in

Ok, laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je toch wel een tikkeltje fitter de zomer in wilt gaan dan hoe je je huidige fysieke situatie nu zou beschrijven.

En dat is prima. Maar, voordat we in de wondere wereld van voeding en training duiken wil ik je helpen met het vinden van de juiste mindset. De juiste mindset is namelijk cruciaal wanneer het gaat om het behalen van lange termijn doelstellingen. Of korte, kort is ook prima.

Anyway, waar het om gaat is dat je in je hoofd de zaken goed op een rijtje hebt. Voordat je je blind gaat staren op supersetjes en het tellen van calorieën. Je mentale situatie is namelijk altijd leidend voor wat er op fysiek vlak gaat gebeuren. Je begrijpt dus dat het nogal belangrijk is dat je op dat vlak goed zit voordat je het diepe in duikt.

We weten dat op fysiek vlak calorieën leidend zijn wanneer het aankomt op afvallen of aankomen. Als we gaan kijken wat er leidend is op het mentale vlak, dan zien we al snel dat flexibiliteit in uitvoering essentieel is voor het behalen van je doelstellingen. Wanneer je start met een plan (welk plan dan ook), dan is consistentie in uitvoering ontzettend belangrijk. Ben je echter niet flexibel in je mindset. Dan is het haast onmogelijk om consistent te blijven.

Wat ik daarmee bedoel is dat wij mensen maar al te vaak starten aan een fysiek plan en onszelf voornemen het deze keer toch echt, echt, echt helemaal goed te doen. En daarmee de verwachting van onszelf torenhoog te leggen.

En dat lieve mensen is het perfecte recept voor mislukking.

Gun jezelf flexibiliteit

Op het moment dat we onszelf geen enkele flexibiliteit meer gunnen wordt de druk ons uiteindelijk teveel. En op het moment dat we dan toch van het afgesproken en onszelf beloofde pad afdwalen is de teleurstelling vaak te groot en stoppen we ermee.

Want psychologie. We kunnen nou eenmaal de teleurstelling in onszelf niet aan, het is te confronterend en te pijnlijk te moeten accepteren dat we niet kunnen volhouden wat we ons (onnodig) opleggen.

Ik zeg met reden onnodig, want dat is het ook. Je hebt geen super streng regime nodig om je doelen te behalen. Wat je nodig hebt is een duidelijk, simpel en leuk plan welke je met consistentie uitvoert.

Consistent zijn betekent dus niet elke dag naar de sportschool moeten. Het betekent dat wanneer jij met jezelf afspreekt dat je 3 keer per week gaat sporten het niet uitmaakt of dit de ene week op maandag, woensdag en vrijdag gebeurt en de andere week op donderdag, vrijdag en zondag. Consistent zijn betekent ook niet dat je jezelf elke dag moet uithongeren. Betekent ook dat wanneer jij met jezelf afspreekt dat je een bepaald aantal calorieën op een dag mag consumeren. Je hierin best flexibel mag zijn van dag tot dag zolang je aan het einde van de week maar een tekort hebt gecreëerd.

Dat is consistent en flexibel zijn tegelijkertijd. Hoe lastig het nu ook te zien is, is dit wel de sleutel tot succes.

Nog eentje dan.

Je elke dag heel goed aan je plan houden is efficiënt zijn. Efficiënt zijn betekent dingen heel goed doen. 3 maanden lang flexibel consistent je plan volgen is effectief zijn. Effectief zijn betekent de juiste dingen doen.

Ik weet welke ik kies. Weet jij het ook?