Vitamine D: uitgeroepen tot supplement van het jaar 2021

We weten allemaal dat werken aan je weerstand en immuunsysteem de afgelopen maanden geen overbodige luxe is geweest. Naast goed voor jezelf zorgen, meer sporten en het eten van gezonde voeding, hebben ook vitamines en mineralen een opmars gemaakt. Waarin vitamine D, toch wel echt de uitblinker van het jaar 2020/2021 is geweest. Het is dan ook niet voor niets dat dit supplement is uitgeroepen tot hét supplement van het jaar 2021.

De afgelopen weken hebben mensen online gestemd op hun favoriete vitamines, mineralen, kruiden en andere supplementen. Vitamine D is vandaag (08-02-2021) uitgeroepen tot Supplement van het Jaar 2021 en is de overtuigende winnaar. Al eerder (2017) eindigde deze vitamine op de eerste plaats. IVG gaat jaarlijks op zoek naar gebruik en trends van voedingssupplementen. Ruim 2.500 mensen lieten weten welk voedingssupplement ze nemen en waarom. bron: IVG

Vitamine D en de eigenschappen

Als je aan vitamine D denkt, denk je al gauw aan de zon. Jouw lichaam maakt dit vitamine namelijk zelf aan onder invloed van zonlicht. Maar wat doet het nou eigenlijk?

  • Vitamine D is o.a. belangrijk voor het in stand houden van sterke tanden en botten. Dit komt doordat vitamine D de opname van calcium en fosfor uit je dagelijkse voeding verbetert.
  • Vitamine D draagt bij aan een goede, gezonde weerstand. (ook bij kinderen)
  • Het speelt een rol in aanmaak van cellen en weefsels, en is daarbij ook goed voor de spieren.

Bijdrage aan een goede, gezonde weerstand

Er is sterk bewijs dat vitamine D een rol meespeelt in het immuunsysteem, ofwel de weerstand van het lichaam. Er is nog wel meer onderzoek nodig om de precieze rol in het immuunsysteem te achterhalen.

Zo worden verhalen over vitamine D momenteel ook veel verspreid als ”wondermiddel tegen het covid-19 virus”, maar ook hierover is nog onvoldoende over bekend. Zelfs na vele onderzoeken. Inmiddels zijn er wel publicaties beschikbaar die het werkingsmechanisme van vitamine D in het immuunsysteem hebben onderzocht en daarmee duidelijk hebben gemaakt hoe vitamine D het risico op SARS-CoV-2 infectie kan verminderen en hoe vitamine D het ontstaan van COVID klachten kan verminderen. Dit soort studies moeten verder worden uitgebreid maar zijn wel veelbelovend. Het duurt echter te lang, denk aan jaren, voor deze allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn.

Het kan overigens geen kwaad om vitamine D alsnog dagelijks te supplementen, wegens de gezondheidsvoordelen. Het is namelijk een vitamine die we normaal gesproken, zelf aanmaken. Overdrijven is absoluut niet nodig. Houdt het bij maximaal 10-20 microgram per dag.

Voeding met veel vitamine D

Voor we de soorten voeding met je delen, is het belangrijk eerst uit te leggen wat voor soorten vitamine D je hebt. Er zijn namelijk 2 vormen. Vitamine D2 en Vitamine D3.
Vitamine D3 wordt ook wel cholecalciferol genoemd en vitamine D2 ergocalciferol.

Vitamine D2 wordt eigenlijk veel toegepast bij verrijking van voedingsmiddelen, dit houdt in dat er aan eet-en drinkwaren voedingsstoffen zijn toegevoegd, die zij van nature niet of minder bevatten.
Tegenwoordig is dit grotendeels vervangen, door een vaak synthetische vorm van vitamine D3.

Vitamine D3 daarentegen wordt in de huid al gevormd en komt ook van nature in veel voedingsmiddelen voor. Voedingsmiddelen welke vitamine D3 bevatten: Vlees, vette vis, eieren. Denk ook aan de halvarine, margarine en bakboters. In 1 stukje regenboogforel (100gr) zit al 9,4 microgram.

Hoeveel moet ik per dag binnenkrijgen?

Voor vitamine D is de referentie inname 5 microgram per dag. Dit geeft een grove indicatie van de hoeveelheid, welke een volwassene gemiddeld nodig heeft.

In Nederland zijn er echter specifieke groepen, als vrouwen en kinderen, andere aanbevelingen van de gezondheidsraad. Voor hen geldt er een ADH van 10 microgram vitamine D. Voor mensen boven de 70+ geldt er een ADH van 20 mcg per dag. Omdat niet iedereen deze hoeveelheden uit voeding en zonlicht haalt zijn er aanbevelingen voor gebruik van voedingssupplementen van de overheid

Vitamine D uit voedingssupplementen

Helaas wonen we niet in Miami, dus is de aanmaak van vitamine D niet het gehele jaar gelijk. In de Nederlandse wintermaanden heeft de zon onvoldoende kracht voor het aanmaken van vitamine D in je lichaam. Je kunt er dan voor kiezen om te supplementeren. Er zijn verschillende soorten supplementen beschikbaar met vitamine D. Je kunt het in pil vorm of vloeibare vorm verkrijgen zoals in de SUPP24 Skin Collagen shot en Vegan Health shot (bevat vegan vitamine D, uit korstmos).

Alhoewel, kan het ook nooit kwaad om even lekker in het zonnetje te gaan zitten. Goed voor je vitamine D aanmaak dus! Zorg er wel voor dat je altijd een zonnebrandcrème gebruikt 😉

Vegan Health Shot

KOOP NU 2,50