onze-img

Daily Clean

  • Ondersteunt je lichaam, geest en immuunsysteem
  • Vermindert stress en vermoeidheid
  • Bevat 7 unieke plantenextracten, vitamines en mineralen
onze-img

Kracht & Herstel Extreme

  • Energie voor en herstel na je workout
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS

Waarom lukt het weinig mensen om af te vallen?

Nicky Butter 08 juni 2018

Stel jezelf de volgende vraag: ‘Wat moet je doen om af te vallen? Bijna iedereen zegt dan: meer bewegen en vooral gezonder en minder eten. Oftewel de klassieke energiebalans. Uiteraard zit hier een kern van waarheid in. Toch is dit advies te simpel, want iedereen weet het wel, maar doet het niet. Dan rijst natuurlijk de vraag: “Wat is wel de oplossing?”

Bij een succesvolle afslank poging draait het om het aanpassen van je eetgedrag. Oftewel het aanleren van nieuwe eetgewoonten. En dat is voor veel mensen enorm lastig.

Ons eetgedrag is complex

Eetgedrag is vaak heel complex, want er komen vaak veel emoties bij kijken. Veel mensen eten namelijk geregeld op momenten dat ze allang genoeg hebben gehad en eigenlijk geen honger meer hebben. Dit komt omdat ons eetgedrag sterk beïnvloed wordt door prikkels uit de verleidende omgeving (externe prikkels) of door interne prikkels (zoals negatieve emoties en verveling). We eten bijvoorbeeld vaak zonder dat het we door hebben meer als we anderen zien eten. Of sommige mensen gebruiken voeding als functie om zichzelf mee te troosten of verveling mee uit de weg te gaan. Dan word dat afvallen toch ineens een dingetje.

Werk aan je eetgewoontes

Veel van onze eetgewoonten zijn diep in ons brein ingeslepen. Alleen een goede voornemen zoals: ik wil gezonder eten, is vaak niet voldoende om ook echt gezonder te eten. Uiteindelijk zijn het vaak de gewoontes die ons eetgedrag het meest beïnvloeden.

Vaak kost het maanden zo niet jaren om je leefstijl aan te passen. Er zijn een aantal stappen die wij aanraden. Hieronder vind je de vier belangrijkste tips

Iedereen heeft een ander plan nodig

Snel afvallen is vaak het idee. Een dieet is dan de oplossing. Maar 99% valt terug en behaalt niet het streefgewicht. Het werkt dus niet om met een simpel receptenboekje aan de slag te gaan. Bijna iedereen valt terug in hun oude patroon omdat het niet past bij hun situatie. Kies dus voor een plan dat bij je past en dat je wel vol kunt houden.

Denk niet dat het een kortetermijnoplossing is

Afslanken doe je niet even voor de zomer, maar voor altijd. Als je een lastig voedingspatroon kiest wat je tot de zomer volhoudt en weer terugvalt na de zomermaanden, dan ben je elk jaar weer bezig. Ga dus voor een plan wat echt een langetermijnoplossing is en past bij je huidige gewoontes.

Start met realistische verwachting

Nog steeds denken mensen in 5 weken even snel 10 kilogram te kunnen afvallen. Helaas is dat niet mogelijk. Haalbaar is om ongeveer 0,3 tot 0,5 kilogram per week te verliezen. Oftewel in 5 weken ongeveer 2 kilogram.

Schakel hulp in als dat nodig is

Zoals al eerder aangegeven: afvallen is lastig. Het is een combinatie van kennis en gewoonteverandering. Het gaat er met name om het stellen van prioriteiten en het vinden van de juiste weg om je gewoontes aan te passen. Veel mensen vinden het lastig om de theorie toe te passen in de praktijk. Bijvoorbeeld hoe ga je om als je het druk hebt, stress met werk, kinderen etc. Een coach kan je dan helpen met structuur en handige tips aanreiken.

Wil je meer weten over dit onderwerp? En heb je ondersteuning nodig? Lees dan hier het uitgebreide artikel over afvallen van team FIT.nl.

Referenties:

[1] Dumbrowski, S.U., Kwasnicka, D., White, M., Sniehotta, F (2016). Theoretical explanations for maintenance of behaviour change: a systematic review of behaviour theories. Health psychology review. DOI: 10.1080/17437199.2016.1151372
[2] Kathryn, R., Michal G., Perri, G.M (2013). Long term adherence to health behavior change. American journal of lifestyle medicine, 7(6), 395-404. DOI: 10.1177/1559827613488867.
[3] Milsom VA, Perri MG, Rejeski WJ. Guided group support and the long-term management of obesity. In: Latner JD, Wilson GT, eds. Self-Help Approaches for Obesity and Eating Disorders: Research and Practice. New York, NY: Guilford Press; 2007:205-222.

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt