Wat is spierherstel?

Spierherstel? Waar heb je het over?! Ben ik net één dag van mijn spierpijn af of de volgende training is alweer in aantocht. Houd spierpijn dan nooit op? Lees hier alles over hoe jij snel kan herstellen op een verantwoorde manier.

Je kent het wel. Na een intense training heb je kans dat je getrainde spiergroepen opeens lekker pijnlijk aanvoelen, oftewel spierpijn. Je lichaam zal op dat moment ook direct gaan starten met het spierherstel

Spierherstel =

  1. Genezing van de spieren
  2. Terugkeer tot een betere, sterkere toestand.

Wanneer je getraind hebt is het belangrijk om daarna de spieren weer te laten herstellen. 

Wat is spierpijn?

Er ontstaan kleine haarscheurtjes in je spieren. Vergelijk je spieren even met een elastiek: des te verder je de spier uitrekt, des te meer scheurtjes erin zullen ontstaan. Laat je het elastiek weer rusten, dan zullen de haarscheurtjes weer verdwijnen.

Je hebt twee verschillende soorten spierpijn, directe spierpijn en langdurige spierpijn. Verzuring in de spier, dat vervelende gevoel na 3 setjes zorgt voor directe spierpijn. Het lichaam kan je op dat moment niet voorzien van genoeg energie en zuurstof. Dan heb je ook nog langdurige spierpijn, wanneer jij je spieren na een training beschadigd hebt dan kan er spierpijn ontstaan. Zorg dat je de spieren in ieder geval 48 tot 72 uur rust geeft. Dit is afhankelijk van de training en het herstelvermogen.

Training met of zonder spierpijn?

Wanneer je gaat trainen met spierpijn kun je vaak minder goed bewegen als normaal. Om de schade in de spieren te laten herstellen spelen voeding en rust een grote rol. Je spieren hebben namelijk door de training met spierpijn minder tijd om weer opnieuw te herstellen.

Wanneer het lichaam niet goed genoeg kan herstellen, dan kan er overtraining ontstaan. Wat komt hier uit voort? Spierafbraak! En dat wil je juist niet.

Welke middelen kan ik gebruiken om spierherstel te bevorderen?  

We beginnen dus met de juiste voeding en genoeg rust tijdens en na de training. Dit is je basis. Daarnaast kun je gebruik maken van supplementen om zo het proces te ondersteunen.

Bij gebruik van SUPP24 Proteïn, zorg je voor het herstel en vernieuwing van weefsel, spieren en botten na de training. De supplementen bevatten gehydrolyseerde eiwitten, dit houdt in dat de eiwitten klein zijn gemaakt. Zo klein, dat deze binnen 15 minuten door de spieren word opgenomen en je daardoor dus minder spierpijn zal hebben.

Er zijn ook andere supplementen, zoals de SUPP24 BCAA. Dit beschermt de spieren volledig tijdens de training en optimaliseert spiergroei. Ook tijdens de training willen je spieren namelijk energie krijgen, BCAA vult de spieren goed aan.

Waarom SUPP24?

  • Een kant en klaar supplement, dus makkelijk in gebruik.
  • Bevat Vitamines (B6, B12)
  • Geen stinkende shakebekers.
  • Goedgekeurd door het NZVT en Informed Sports

Het perfecte spierherstel, waar moet ik aan denken?

Mensen die optimaal willen herstellen van hun training zullen dus voornamelijk rust moeten houden en zorgen dat de voeding bevorderlijk is voor het spierherstel.

Denk hier aan bij spierherstel :

  • Eet voldoende eiwitten om de spieren als het ware weer op te bouwen. De eiwitten helpen bij het herstellen van de scheurtjes.
  • Eet gezonde voeding.
  • Drink genoeg water om afvalstoffen af te voeren.
  • Neem tijdens de training voldoende rust, dit om te zorgen dat je na de rust voluit kunt gaan maar nog belangrijker is om blessures te voorkomen.
  • Neem na de training ook voldoende rust. Houd 48-72 uur aan per spiergroep. Ga niet te snel weer trainen.
  • Blijf bewegen, ga bijvoorbeeld een rondje fietsen, doe rekoefeningen of gebruik een foam roller om de spieren soepeler te maken.
  • BCAA supplement - SUPP24

    BCAA 2/1/1

    €2,25
    Koop nu
  • Protein 17gr - supplement voor vrouwen - SUPP24

    Protein 17gr Women

    €2,50
    Koop nu
  • Protein 23gr - supplement voor mannen - SUPP24

    Protein 23 gr Men

    €2,50
    Koop nu