Het ‘Geheim’ van krachttraining

Het geheim van krachttraining? Er zijn een heleboel verschillende methodes beschreven om groter, gespierder en sterker te worden. Waarom lukt het je dan soms toch niet? Wat is dan nu echt het geheim? Daar weet jij wellicht het antwoord niet op… Ik leg het je uit in deze blog.

Schema’s

Het belangrijkste in krachttraining is toch wel structuur. Zeker in de topsport is het belangrijk om structureel, gedisciplineerd en gemotiveerd te trainen. Gewoonweg de sportschool in lopen en een paar oefeningen doen die toevallig op dat moment goed voelen, dat helpt je niet naar je doelstellingen. Maak een plan, schrijf van tevoren op wat je gaat doen en doe dat dan ook. Plan vooruit, schrijf niet per week op wat je gaat doen, maar maak een plan voor een half jaar of een jaar. Schrijf op wat je wil bereiken met dat plan en zorg dat je over een half jaar of een jaar kan terugkijken op jouw plan en kan zeggen dat het gewerkt heeft.

Tot het gaatje

Het principe waarop de verbetering van het menselijk lichaam werkt heet ‘overload’. Hiermee wordt bedoeld dat je het lichaam een prikkel geeft om te verbeteren. Het lichaam krijgt deze prikkel alleen wanneer het iets doet wat zodanige intensiteit heeft dat het lichaam moet veranderen en dus verbeteren.

Stel: je bent aan het bankdrukken en je doel van je setje is tien herhalingen, je kiest hierbij een gewicht van 50kg. Na tien herhaling leg je het gewicht weer terug en klaar is Kees. Eigenlijk, als je kritisch bent, had je ook wel 15 herhalingen gekund met die 50kg. Dit heeft dus geen effect op het lichaam, je laat het lichaam iets doen wat het al makkelijk kan. Waarom zou het lichaam dan verbeteren? Je moet het lichaam dus prikkelen, je grens op zoeken, tot het gaatje gaan, het snot voor je ogen trainen, tot de sterren en daar voorbij.

Karakter

Om jezelf zo ver te pushen tot je de herhalingen niet meer haalt, vergt wat karakter. Sommige mensen vinden het eng om zichzelf te pushen, sommige mensen vinden het oncomfortabel, sommige mensen zijn bang voor de pijn. Maar hoe kan je nou van jezelf verwachten dat je sterker wordt, dat je groter wordt of dat je beter wordt, zonder dat je weet wat je wel en niet kan? Zonder dat je weet wat het is om over je grenzen te gaan?

Ervaring in krachttraining levert je veel kennis op over je eigen lichaam en geest. Je leert je grenzen kennen en je leert hoe het is om daar overheen te gaan. Een goede krachttraining is een training waarbij je faalt. Je moet je setjes soms niet halen om te zien waar je grenzen liggen, om te zien waar je voor werkt zodat je het even later wel haalt. Ja dit doet soms even pijn, ja dit is zeer oncomfortabel en ja dit is vermoeiend.

Aan de andere kant word je hier sterker van, ben je straks minder vermoeid, gaat alles makkelijker en heb je die spierballen verdiend. Niks komt vanzelf en zeker niet door het jezelf makkelijk te maken. De makkelijkste weg is niet de weg omhoog, dat is de weg naar beneden, die gaat vanzelf. Je wordt vanzelf minder sterk, je wordt vanzelf lui, je wordt vanzelf dik en je wordt vanzelf oud. Dus leer jezelf kennen en verbeter jezelf, elke week beter dan die week daarvoor.

Topsport

In de topsport kom je dit net zo vaak tegen als bij de recreanten. Het eerste jaar verbeter je heel veel, maar na een aantal jaar trainen is die vooruitgang soms niet meer zo duidelijk. Soms gaat de training even wat minder en lijkt het niet vooruit te gaan.

Hoe komt dat? Wat doe je verkeerd? Of beter gezegd, wat doe je steeds hetzelfde? Het lichaam heeft nieuwe prikkels nodig om te veranderen. Als je de hele tijd hetzelfde doet, verandert er niks. Denk aan die 50kg die je ook wel 15 keer had gekund. Hard werken wordt altijd uitbetaald, als je maar blijft zoeken naar verbetering en naar verandering. Als je steeds hetzelfde doet, kan je ook niet verwachten dat er iets verandert. Ook al is de winst klein, zie het als winst, kleine stapjes zijn ook stapjes.

Conclusie

Het geheim van krachttraining is om niet bang te zijn om je grenzen, ik herhaal grenzen, op te zoeken, het is tenslotte maar ijzer, het bijt niet. Structuur en planning, de juiste voeding staat aan de basis. Eventueel inname van supplementen, je doorzettingsvermogen en je wil om te verbeteren zorgt voor het succes. Keep up the good work!

Succes en trainse! Caspar Hattink – Olympisch sporter

Pre Workout shot Men

KOOP NU 2,25