5 HIIT tips voor beginners

5 HIIT tips voor beginners

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het is enorm populair en dat lijkt alleen maar toe te nemen. HIIT is geweldig om je conditie op te bouwen, snel fit te worden en is vooral een hele toffe, leuke en energieke workout. Wie houdt er nou van saaie workouts. Niemand toch? Ja, behalve die gast die altijd een uur lang op de crosstrainer staat. Anyway.

Tijdens een HIIT ben je ontzettend hard aan het werk en dat moet je wel liggen. Helemaal losgaan, de pieken en dalen opzoeken, een hoge hartslag, met dorst en verzuring, als gevolg. De dynamiek, de muziek, de vibe, je coach én het idee dat je in 30 minuten topfit bent maken dat weer helemaal goed.

Als jij nu enthousiast bent geworden en keihard wilt gaan voor een HIT dan heb ik speciaal 5 top HIIT tips voor je. Zo haal je het maximale uit je workout!

Alle HIIT tips op een rijtje

  1. HIIT TIP – MINDSET
    De juiste mindset is ontzettend belangrijk wanneer je HIIT workouts gaat doen. Stel je er alvast op in dat het zwaar gaat worden en dat je ongemak gaat ervaren in de vorm van verzuring en een hoge hartslag.
    HIIT is een enorm energieke, dynamische en leuke vorm van trainen, maar op het moment dat je denkt dat je het rustig aan kan doen gaat het mis. Bereid jezelf dus mentaal goed voor.
  2. HIIT TIP – VOEDING
    Doe jezelf en je medesporters een enorme lol en eet vanaf 2 uur voor een HIIT workout niets zwaars. Zo zorg je dat je maag niet vol is voordat je aan een workout begint, je kunt je dan snel misselijk voelen tijdens het trainen. Een klein tussendoortje kan tot een half uur van te voren natuurlijk nog wel.
  3. HIIT TIP – FOCUS
    Ok, picture this. Je staat straks dus in een zaal vol met fitgirls en fitdudes en op het moment dat de workout start lijkt het wel alsof je plots in een zaal vol met Duracell konijntjes staat. De trainer en je medesporters bewegen ineens intens snel en jij wilt natuurlijk niet achterblijven. Stop right there. Focus op jezelf en vergeet iedereen om je heen. Zoek het tempo waarop jij goed kunt bewegen en laat de rest lekker gaan. Pas wanneer je wat meer HIIT ervaring hebt opgedaan kun mogen alle remmen meteen los.
  4. HIIT TIP – KLEDING
    Deze tip is vooral makkelijk voor de heren: skip die lange jogging broek en ga voor die gymshort. Draag een shirt of tanktop. Dat geldt natuurlijk ook voor de dames. Draag dunne kleding waarin je vrij en makkelijk kan bewegen want anders wordt die HIIT workout een ware hel voor je.
  5. HIIT TIP – GENIET
    Geniet? Ja, geniet van de workout. Trainen omdat het moet terwijl je het totaal niet leuk vindt is niet effectief en zal je opbreken. Dat ‘moeten’ heb je jezelf waarschijnlijk opgelegd. Je traint voor jezelf, toch? Probeer niet te denken aan anderen, maar focus op jezelf én geniet!

Dit waren alle HIIT-tips op een rijtje, hopelijk heb jij er iets aan. En dan nu lekker trainen & Have fun!

Extra knallen tijdens je HIIT Workout?

SUPP24 Pre Work Out geeft je meer energie, focus en uithoudingsvermogen. Neem 15 minuten voor je training 1 ready to use shot van 60ml en je bent klaar om betere prestaties te kunnen leveren.

  • Kant en klaar & makkelijk mee te nemen
  • Met aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, die de spiergroei bevorderen
  • Extra vitamine B6 en B12 die je energieniveau ondersteunen
  •  Slechts 21 kcal per shot
  • NZVT en Informed Sports goedgekeurd, dus ook veilig voor topsporters

Nick van Eijk

Lifestyle blogger / Master Trainer

SUPP24 Ambassador

Pre Workout shot Light

KOOP NU 2,25