0

Creatine binnen de topsport

Mijn ervaring

Lees hier mijn review over creatine. O.a. welke ervaringen ik heb gehad met het gebruik van creatine en welke voordelen en nadelen ik hiervan ondervond.

 

Opbouwfase

Ik gebruik nu al ongeveer 3 jaar creatine, in periodes, en heb er goede ervaringen mee. Het begon met een opbouwfase en wist niet wat me overkwam. Ik nam 20 gram per dag voor een week lang en daarna een onderhoudsfase van 5 gram per dag. In de eerste week had ik ontzettende dorst en kwam ik ongeveer een kilo aan. Dit gebeurt bij de meeste mensen en die kilo is allemaal vocht wat wordt opgenomen in je spieren. Ik voelde me een soort van opgeblazen Michelin mannetje, ietwat overdreven, maar ik merkte duidelijk verschil.

 

De onderhoudsfase

Na de opbouwfase en anderhalve week onderweg in mijn onderhoudsfase, begon ik het echte verschil te merken in kracht en explosiviteit. Mijn setjes gingen een stuk makkelijker en ik kon er wekelijks wat kilo’s bij hangen, aan de halter dan ;). Dat opgeblazen gevoel nam wat af en ik zag duidelijk verschil in mijn spieren. In de topsport heb je veel testmomenten en ook daarbij maakte ik duidelijk progressie, ik sprong verder, hoger, was sneller en sterker.

 

Voordelen

Creatine heeft een bewezen werking en biedt een goede steun bij de krachttraining en explosieve sporters. Je setjes gaan makkelijker en je boekt sneller vooruitgang in je trainingen. Ik denk dat de voordelen wel duidelijk zijn. Meer kracht, meer spiermassa opbouwen, harder trainen enzovoort. Het grootste voordeel is misschien wel de mentale boost die je krijgt doordat je ziet dat je hard vooruitgaat en daardoor nog meer en harder gaat trainen.

 

Nadelen

Creatine heeft naar mijn mening ook nadelen. In de drie jaar dat ik het gebruik heb ik het op verschillende manieren gebruikt.

Wel een opbouwfase, niet een opbouwfase, lange periodes, korte periodes, meer en minder creatine. Op het moment doe ik geen opbouwfase meer en als ik creatine neem ga ik gelijk in de onderhoudsfase. Dit heeft meer met mijn bijgeloof te maken dan de echte werking ervan. Ik vind het prettig om stabiel te zijn en geen ups en downs te ervaren doordat ik ineens een boost krijg en dan weer niet. Creatine is leuk en helpt goed, alleen als je er mee stop merk je ook direct dat je het niet meer gebruikt.

Eerst plas je die kilo vocht er weer uit en heb je het idee dat je leegloopt. Daarna merk je dat je aanzienlijk meer moeite moet doen om je setjes te kunnen doen met dezelfde gewichten als die je met creatine deed. Daarnaast komt er een hogere spanning op je spieren te staan, dit kan invloed hebben op je pezen en gewrichten.
Sommige mensen krijgen hier last van, anderen ervaren alleen de voordelen. Bij sommige creatine supplementen worden maag en darmklachten gerapporteerd. Dit komt door de bijgevoegde stoffen in het supplement. Dit is niet het geval bij het supplement van SUPP24, daardoor extra veilig en prettig in gebruik.

 

Tips

Creatine werkt, maar wat ook werkt is hard trainen, structureel te werk gaan en je aan je schema houden, überhaupt een schema hebben is erg nuttig. Begin niet meteen aan creatine als je begint met krachttraining. Kijk eerst eens wat het effect van krachttraining op jou is en overweeg daarna om creatine te gebruiken. Heb je het voor een bepaalde periode gebruikt, probeer dan de gewichten te blijven doen die je met creatine deed en push jezelf. Hard trainen loont altijd.

Ik gebruik nu 5 gram per dag, 1 suppje van SUPP24 per dag. Dit is genoeg om het gehalte creatine in mijn spieren te onderhouden, ik voel me hier prettig bij en kan hier echt hard mee trainen.

Succes, werk hard en beloon jezelf =)

Caspar

IG: casparhattink