Methionine: Een essentieel aminozuur met antioxiderend effect

Methionine, een essentieel aminozuur welke niet door het lichaam aangemaakt kan worden. Het heeft o.a. positief effect op vele cel functies, beschermt de lever en werkt antioxiderend. Lees er alles over op de SUPP24 blog.

Wat is methionine?

Methionine is een aminozuur dat in veel eiwitten wordt aangetroffen. Waaronder de eiwitten in voedingsmiddelen maar natuurlijk ook in de weefsels en organen van je lichaam. Behalve dat het een essentieel bouwsteen is voor eiwitten, heeft het verschillende andere unieke eigenschappen.

Wat is er zo speciaal aan?

Voor je lichaam is dit aminozuur ontzettend belangrijk, zelfs voor je DNA. Methionine kan worden gebruikt om meer eiwitten aan te maken en veel moleculen in het lichaam te produceren. Deze omvatten de antioxidant glutathion en het molecuul SAM, dat wordt gebruikt om DNA en andere moleculen aan te passen.

Wat zijn de voordelen?

Een daarvan is het vermogen om te worden omgezet in belangrijke zwavelhoudende moleculen. Zwavelhoudende moleculen hebben verschillende functies, waaronder de bescherming van uw weefsels, DNA en het goed laten functioneren van uw cellen. Deze belangrijke moleculen moeten gemaakt zijn van aminozuren die zwavel bevatten. Van de aminozuren die worden gebruikt om eiwitten in het lichaam te maken, bevatten alleen methionine en cysteïne zwavel. Hoewel uw lichaam het aminozuur cysteïne zelf kan produceren, moet methionine toch echt uit je voeding komen.

Methionine speelt ook een cruciale rol bij het starten van het proces van het maken van nieuwe eiwitten in uw cellen, iets dat voortdurend voorkomt naarmate oudere eiwitten afbreken.

Dit aminozuur start daarnaast ook het proces van de productie van nieuwe eiwitten in je spieren na een trainingssessie die de eiwitten beschadigt.

Tekorten aan methionine

Een tekort kan o.a. leiden tot:

  • Vertragingen in motorische vaardigheden en eventuele andere neurologische problemen
  • Spier zwakte
  • Problemen met de lever
  • Haarverlies

Bij mensen komen tekorten nauwelijks voor, toch is het belangrijk er voldoende van binnen te krijgen.

Voeding welke rijk is aan methionine

Methionine komt veel meer voor in dierlijke producten (de meeste soorten vlees), maar komt niet zo vaak voor in planten.
Wanneer je meer methionine rijke voeding wilt eten, of sowieso meer aminozuren binnen wilt krijgen, kun je de volgende voeding aanhouden:

  • Vlees, vis en gevogelte
  • Bonen en zaden
  • Noten
  • Melk en zuivelproducten
  • Quinoa, rijst en pasta

Bij een plantaardige levensstijl kun je specifiek nog extra denken aan:

  • Tarwe
  • Paranoten
  • Spinazie
  • Hennepzaden
  • Sesam zaden
  • Zonnebloemzaden
  • Haver

methionine

Kracht & Herstel Women

KOOP NU 49,90