onze-img

Pre Workout Extreme

  • Extra sterke Pre Workout shot formule
  • 200mg Cafeïne, 2gr Beta-Alanine & 2gr Arginine
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS
  • 100% Vegan, gluten- en lactosevrij
onze-img

Kracht & Herstel Light

  • Energie voor en herstel na je workout
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS
onze-img

Kracht & Herstel Extreme

  • Energie voor en herstel na je workout
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS

L-Arginine: Voor meer uithoudingsvermogen bij het sporten

Nicky Butter 05 december 2019

L-Arginine: Arginine is een aminozuur. Aminozuren spelen een belangrijke rol in het lichaam.

Wat doet L-arginine precies?

Het zijn stoffen die de chemische omzetting van voedingsnutriënten bewerkstelligen. Het lichaam kan met behulp van aminozuren zorgen dat alle benodigde stoffen worden aangemaakt en alle processen naar behoren verlopen. Voor kinderen en jongeren is arginine een essentieel aminozuur omdat de ”biosynthese” nog te laag is.

Onder verschillende omstandigheden kan de biosynthese (Biosynthese oftewel anabolisme is de opbouw van biologische stoffen onder verbruik van energie zoals deze in organismen plaatsvindt) van arginine bij volwassenen ook onvoldoende zijn om in de behoefte te voorzien; in dergelijke gevallen komt suppletie met arginine de gezondheid ten goede.

L-Arginine voor Sporters

Een hoop sporters zijn helemaal gek op L-arginine. De werking ervan heeft namelijk een positief effect op de doorbloeding die daarmee het transport van zuurstof in de cellen en het spierweefsel ondersteunen. SUPP24 Preworkout bevat ook 2gr L-arginine. Doordat er veel meer zuurstof aanwezig is in het lichaam zal deze preworkout ervoor zorgen dat jij als sporter beter kunt presteren en je een hoger uithoudingsvermogen hebt. Meer info over dit supplement vind je hier! 

Wat gebeurt er bij een tekort?

Een tekort aan arginine in het lichaam kan o.a leiden tot leverproblemen, kaalheid, verstoppingen en een langzame genezing van wonde. Ook in stresssituaties heeft het lichaam een hogere behoefte aan arginine.

Waar zit het allemaal in? 

  • Havermout
  • Pinda’s
  • Kokosnoot
  • Paranoten
  • Amandelen
  • Pijnboompitten
  • Walnoten
  • Boekweitmeel
  • Tarwemeel
  • Sojabonen
  • Ook in vele soorten vis en vlees zit eveneens arginine

Wat is de aanbevolen dosering voor L-Arginine?

Algemene adviesdosering: 0,5-20 gram/dag (of 0,1 gram/kg/dag) buiten de maaltijd (minimaal een half uur voor, of twee uur na het eten) met ruim water innemen.
Hartritmestoornissen: 4 gram/dag (bij voorkeur in combinatie met taurine, 10 gram/dag)
Sport: 3 gram/dag
Angst: 3 gram/dag (+ 3 gram lysine op een ander tijdstip van de dag)
Remming veroudering: 5 gram/dag

Waar moet je op letten?

Hoge doses L-arginine kunnen  maag-darmklachten veroorzaken

Leuk weetje!

Omega-3 vetzuren versterkt het gunstige effect van L-arginine op het zelfherstellend vermogen van huid en andere bindweefsels

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt