Zink | Alle informatie over zink en supplementen

Zink is een mineraal. Het wordt ook wel een ‘’essentieel sporenelement’’ genoemd, omdat je lichaam er maar een hele kleine hoeveelheid van nodig heeft om gezond te zijn. Omdat je lichaam het niet langdurig opslaat, is het van belang dat je dit als supplement gebruikt of verwerkt in je voedingspatroon.

Waar zit zink in?

Zink in de voeding zit vooral in: rood vlees, gevogelte en vis. Ook zijn er een hoop supplementen zoals zink tabletten of in vloeibare vorm verkrijgbaar op de markt, die er gemakkelijk voor kunnen zorgen dat je zink binnen krijgt.

Waar is zink goed voor?

Voor kinderen is het mineraal erg belangrijk en kan het helpen bij een groeiachterstand, acute diarree, langzame wondheling en de ziekte van Wilson.

Voor volwassenen is het nodig voor de juiste groei en onderhoud van het menselijk lichaam. Daarnaast heeft zink nog vele grote en positieve effecten als:

  • Nodig voor de immuun functie
  • Wondgenezing
  • Schildklierfunctie
  • Helpt tegen een ruwe en droge huid
  • Gaat haarverlies tegen
  • Betere darmflora
  • Speelt een grote rol in het oog en gezichtsvermogen
  • Positief effect op virussen, zoals verkoudheid
  • Positief effect op je humeur, je bent minder prikkelbaar

Een flinke waslijst dus, daarmee is dit supplement vrijwel onmisbaar in jouw dagelijkse vitamine en mineralen dosis.

Zink tekort

Een tekort kan vervelende gevolgen met zich meebrengen. Denk aan: Gewichtsverlies, verminderd vermogen om voedsel te proeven, haarverlies etc. De oorzaken van een zinktekort zijn o.a. te weinig zinkrijke producten in het dieet hebben, slechte opname, alcohol verslaving, diabetes, lever aandoeningen etc.

Ook vegetariërs hebben vaak een tekort omdat het vooral in dierlijke producten te vinden is. Echter kunnen vegetariërs het in kleinere hoeveelheden uit producten halen als noten, sojabonen en groenten.

”Ik wil geen tekort, maar hoeveel heb ik dan nodig?
Volwassen vrouwen moeten gemiddeld 7 mg zink per dag in hun dieet opnemen, mannen ongeveer 9 mg. De maximale veilige dosis staat op 25 mg per dag.

Zink: Huid, haar, nagels

Ook voor huid, haar en nagels heeft zink een enorm positief effect.

Haar

Zink speelt een grote rol in de groei en het herstel van haarweefsel. Het helpt ook om de olieklieren rond de zogenaamde ‘’follikels’’ goed te laten werken. Haar verlies komt veel voor bij een tekort, maar ook een teveel kan dit veroorzaken. Zorg dus dat je het niet over supplementeert.

Huid

Zink is een belangrijk mineraal voor de productie van collageen, helpt bij de genezing van weefsels en werkt ook als ontstekingsremmer en is daarmee effectief tegen acne, jeuk en ruwe plekken. Daarnaast is het ook een antioxidant en helpt bij het bestrijden en voorkomen van de vorming van vrije radicalen.

Nagels

De nagels bestaan uit een soort van cel die snel groeit en deelt. Vanwege deze snelle productie is een constante aanvoer nodig om de gezonde groei van nagels te bevorderen. Een tekort is ook te zien aan kleine witte vlekjes op je nagels.

Beste zink supplement

Je doet er goed aan als je supplementeert met zink. Dat is zeker duidelijk. SUPP24 Skin Collagen is daar om je elke dag te voorzien van jouw dagelijkse dosis vitamine en mineralen, waaronder zink.

Het bevat 1,5 mg zink (15% ADH), wat ruim voldoende is wanneer je een gezond en variërend voedingspatroon volgt. Naast dit mineraal zit het ook boordevol marine collageen, 11 soorten vitamines en 2 andere soorten mineralen.

Je neemt SUPP24 Skin Collagen iedere dag, 1x als 60 ml flesje voor het ontbijt. Je zult merken dat je binnen een periode van 60 dagen een verschil zal voelen in huid, haar, nagels en gemoedstoestand. Wil je meer weten over dit product? Ga dan naar deze link!

Skin Collagen - Collageen shot

KOOP NU 3,00