Gaan yoga en krachttraining goed samen?

Yoga alleen voor zweverige types en krachttraining alleen voor de spierbundels? Wake up, het is 2019! Yoga en krachttraining zijn een gouden combinatie van mindfulness en betere prestaties.

In deze blog bespreken we waarom yoga en krachttraining zo goed samen gaan.

Mindfulness

Veel mensen doen aan yoga omdat het fysieke voordelen heeft. Je krijgt een sterker lichaam, je lichaam is flexibeler, het is een middel tegen lichamelijke klachten en je hebt een betere balans. Super positief toch?

Maar dat is yoga niet alleen. Het is veel meer dan dat. Het gaat er namelijk om wat het van binnen met jou doet. Je verbindt jouw lichaam en geest door middel van de ademhaling en heeft als doel om je een beter en gelukkiger leven te geven.

In onze huidige samenleving springen we alle kanten op en staan niet meer bij onszelf still. Je denkt altijd aan werk, je zorgen en welke spullen je allemaal nog moet hebben. Hoe vaak neem je echt nog tijd voor jezelf? Zonder dan naar je smartphone, tv of laptop te kijken. We krijgen hierdoor overgewicht, raken gestrest of zelfs depressief.

Yoga heeft dus wel degelijk invloed om jouw sportprestaties te verbeteren. Je bent er meer bij, hoeft even niet aan andere dingen te denken en je kunt je volledig focussen op je doelen. Dat is uiteindelijk wat we het meeste willen: Doelen behalen. 

Betere sportprestaties

Krachttraining is het explosief activeren van je spiervezels, hierdoor worden ze groter en daardoor kan je lichaam veel kracht aan. Yoga is het activeren van de spieren, maar dan langzaam. Je ontwikkelt hierdoor een beter uithoudingsvermogen.

Kracht en uithoudingsvermogen gaan heel goed samen in fitness. 🙂

Yoga is dus geweldig voor het opbouwen van natuurlijke kracht, maar uiteindelijk blijft krachttraining natuurlijk de manier om sneller spieren op te bouwen. Het opbouwen van die spierkracht resulteert in het langer vol kunnen houden van de yogahoudingen.

Naast het behalen van je doel is yoga ook een fijn middel om meer te gaan shapen zodra je bijv. veel bent afgevallen door krachttraining en niet al te gespierd wilt worden.

Minder spierpijn door yoga

Spierpijn, als je ooit een stap in de sportschool hebt gezet, dan weet je vast wel wat dat is. En dan weet je ook dat het vaak niet zo prettig is. Tijdens een training gebeurt er nog niet zoveel. Na de training begint het herstelproces pas.

Yoga is hierin een perfect middel om je lichaam te laten ontspannen en helpt bij het herstelproces. Zorg dat je houdingen aanneemt die langzaam, zacht en ontspannend zijn. Het is vooral aan te raden om wel te blijven bewegen. Beweeg rustig en forceer daarbij niet. Laat de zware conditionele inspanningen even voor wat ze zijn. Deze kunnen de spierpijn juist verergeren.

Geef het lichaam daarbij de rust die het nodig heeft om te kunnen herstellen. Een goede regel is om het lichaam 24 uur lang geen zware inspanningen te laten leveren, maar dus wel de lichtere inspanningen. Zo heb je de minste kans op blessures.

Conclusie

Yoga en krachttraining is een super combinatie als je aan jezelf wilt werken, zowel van binnen als van buiten.

Vind je het moeilijk om jouw drukke leven te combineren met sporten? Hier vind je nog wat extra tips!

Protein 17gr Women

KOOP NU 2,50