Wat zijn Macro’s en wat doen ze? Wij leggen het je uitgebreid uit.

Wat zijn Macro’s? Iedereen heeft het er over : MACRO’S.

Macronutriënten ofwel macro’s kun je omschrijven als voedingsstoffen die ons lichaam voorzien van energie. De eenheid van energie omschrijven we als calorie. Een calorie is dus een eenheid voor energie net zoals een meter een eenheid voor afstand is.

Onderscheiden in 3 macro’s

We onderscheiden in 3 macro’s: koolhydraten, eiwitten & vetten. Daarnaast zijn er tal van vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor je lichaam. Dit vormt de basis van onze voeding.

In Nederland zijn de fabrikanten verplicht om op de verpakking van hun product te vermelden hoeveel macro’s erin zitten en hoeveel calorieën het product bevat. Op die manier kun je precies bijhouden hoeveel macro’s en energie jij dagelijks binnen krijgt. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook tal van apps waarin je dit makkelijk kunt bijhouden.

Hoe weet ik nou hoeveel ik moet eten?

Maar hoe weet je nou hoeveel gram koolhydraten, eiwitten of vetten je moet eten. Het antwoord op deze vraag is net zo simpel als hij ingewikkeld is; dat is afhankelijk van jouw lichaam en jouw trainingsdoel. Ben jij iemand die kan eten wat hij/zij wil zonder ook maar een gram aan te komen? En wil je graag in spiermassa iets aankomen?

Dan zal jouw dagelijkse voeding uit een hoger percentage koolhydraten en vetten bestaan dan iemand die al overgewicht heeft en graag wil afvallen. Heb jij “aanleg” om sneller aan te komen wanneer je teveel eet? Dan zijn deze waardes weer anders.

Houd het bij en leer je lichaam kennen…

Op internet zijn er tal van website te vinden waarin je percentages macro’s en hoeveelheid calorieën kunnen berekenen. Het is namelijk in veel gevallen niet zo dat je bij een calorietekort maar af zult blijven vallen. Soms heeft het lichaam juist wat meer brandstof nog om weer meer te verbranden.

Ben je wekelijks aan het werken richting een doel? Zorg dan dat je exact monitort hoe het gaat met jouw vooruitgang. Is jouw doel vet verbranden en val je iedere week in gewicht af maar blijft het vetpercentage hetzelfde? Dan verlies je (spier)weefsel en dat is geen vet! Vaak gaat dit gepaard met slecht herstel en weinig energie. Je lichaam heeft onvoldoende voedingsstoffen om te kunnen herstellen.

Leer wat wel en niet werkt voor jouw lichaam. Zorg dat regelmatig monitort of je nog steeds stappen maakt richting jouw persoonlijke doel en vind een manier van eten die jij voor langere periode vol kunt houden, met de juiste voedingsstoffen!

Jarno Cardol
Personal trainer & Lifestyle coach