De feiten over de werking van L-carnitine!

Heb je weleens gehoord van L-carnitine? Daar wordt namelijk van alles over beweerd. Wij leggen uit hoe L-carnitine werkt en waar het allemaal in zit. Bovendien deelt onze diëtist Michelle een verhaal uit haar praktijk.

Wat is L-carnitine?

L-carnitine is een stof die je lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt in de nieren en in de lever. Vanuit de nieren en de lever wordt L-carnitine via je bloed naar verschillende weefselcellen getransporteerd. Daar gaat het aan het werk.

De werking

In onze cellen zitten energiefabriekjes, de mitochondriën. L-carnitine transporteert vetten naar die energiefabriekjes. Daar wordt vet verbrand en energie geproduceerd.

L-carnitine in onze voeding

Even een lesje voedingsleer: de aminozuren (dat zijn de bouwstenen van eiwitten) lysine en methionine zijn nodig voor de opbouw van L-carnitine. Dit gebeurt met behulp van vitamine C. Lysine en methionine zijn beide essentiële aminozuren. Dat betekent dat we deze uit onze voeding moeten halen en we het niet zelf kunnen aanmaken. Lysine zit in dierlijke producten zoals vis, vlees en gevogelte. Methionine komt in meer verschillende producten voor, waaronder vlees, zalm, garnalen, eieren, volkorenbrood en broccoli.

Goed om te weten!

Eet jij vegetarisch of veganistisch? Dan levert jouw voedingspatroon waarschijnlijk minder lysine en methionine. Toch wordt L-carnitine bij mensen die plantaardig eten veel beter opgenomen.

Uit de praktijk van diëtist en leefstijlcoach Michelle

Onlangs begeleidde ik een vrouw van 28 jaar met een volledig plantaardig voedingspatroon. Zij was behoorlijk actief en regelmatig te vinden op het water. Roeien was haar grootse hobby en favoriete sport. Toch merkte zij dat zij er minder plezier aan beleefde, omdat zij vaker moe was en weinig energie had. Ik heb gekeken naar haar inname van lysine en methionine en die bleek aan de lage kant te zijn.

Daarop heb ik haar geadviseerd om verspreid over de dag voldoende en veel verschillende plantaardige bronnen van eiwit te eten. De opgeslagen aminozuren worden dan beschikbaar gesteld om complete eiwitten te maken. Denk bijvoorbeeld aan een volkoren boterham met pindakaas als lunch, amandelen tussendoor en een lekkere curry met bonen als avondmaaltijd.

Kan L-carnitine helpen bij gewichtsverlies?

In theorie kan L-carnitine worden ingezet als afslanksupplement. Omdat L-carnitine helpt om meer vetzuren naar je cellen te brengen om te worden verbrand voor energie, zou je kunnen denken dat het lichaam in staat is om vet te verbranden en gewichtsverlies kan vergroten. In verschillende onderzoeken komen meerdere scenario’s naar voren.

  • Onderzoek 1: In een onderzoek van acht weken onder 38 vrouwen die vier keer per week trainden, was er geen verschil in gewichtsverlies tussen degenen die L-carnitine gebruikten en degenen die dat niet deden.
  • Onderzoek 2: In een tweede onderzoek, welke is uitgevoerd bij (voornamelijk) zwaarlijvige personen of oudere volwassenen, bleek dat mensen gemiddeld 1,3 kg meer gewicht verloren tijdens het gebruik van L-carnitine.

Vooralsnog is er meer onderzoek nodig om de voordelen van L-carnitine te bevestigen. Hoewel het mogelijk kan helpen bij het afvallen, is een gezonde en variërende levensstijl natuurlijk de basis. Voeding en beweging komen hier altijd op de 1e en 2e plaats.

L-carnitine supplement

Een gezonde basisvoeding bevat dus voldoende L-carnitine. Maar wat als het niet lukt om iedere dag gezond te eten? Dan kun je L-carnitine ook als supplement nemen.

Wanneer kun je het innemen?

Natuurlijk kun je L-carnitine uit je voeding halen. Gezonde voeding is de basis. Maar als je erg actief bent, veel sport of een atleet bent, is het raadzaam en gemakkelijk om L-carnitine uit een supplement te halen. Kies je voor een supplement en wil je dit gaan inzetten om jouw energie tijdens je training een boost te geven? Neem dan de L-carnitine ongeveer 1 uur voordat je gaat sporten. Wil je ook dat L-carnitine ondersteunt? Dan kan het eveneens effectief zijn om het na het sporten in te nemen.

Bijwerkingen van L-carnitine

De bijwerkingen van L-carnitine kunnen o.a. misselijkheid en een slechte adem veroorzaken. Hoewel dit in de praktijk nauwelijks voorkomt.

In onderzoeken ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid tussen de 1-2 gram per dag. Hoe hoog jouw behoefte aan L-carnitine daadwerkelijk is, hangt af van je gezondheid, je eetpatroon en je trainingssessies.

SUPP24 Fatburner

De SUPP24 Fatburner shot bevat L-Carnitine. Daarnaast heeft deze zeer krachtige formule ook vitamine B6 en B12 die de energiestofwisseling bevorderen, ondersteunen bij vermoeidheid en de natuurlijke energie in het lichaam activeren. Wil jij meer weten over deze shots en alle ingrediënten direct bekijken? Lees hier meer informatie over de Fatburner shot. 

Conclusies over het gebruik van L-carnitine

  • Doses van 2 gram of minder per dag lijken voor de meeste mensen goed te worden verdragen en veilig te zijn.
  • L-carnitine haal je voornamelijk uit je voeding, maar je lichaam maakt het ook zelf aan. Aanvullend kun je een supplement gebruiken.
  • Vrijwel iedereen kan baat hebben bij supplementen met L-carnitine. Dit geldt ook voor ouderen en mensen die zelden of nooit vlees en vis eten.
  • SUPP24 heeft L-carnitine juist wel toegevoegd aan het Fatburner shot, daar de voordelen van het aminozuur kunnen ondersteunen bij de algehele gezondheid.

Fatburner shot

KOOP NU 2,50