onze-img

Pre Workout Light

  • Ready to go Pre-Workout met 180mg Cafeïne
  • Activeert de natuurlijke energie in je lichaam
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS
  • 100% Vegan, gluten- en lactosevrij
onze-img

Fatburner

  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Bevat cafeïne, taurine, guarana en L-carnitine

Vrouwen en Krachttraining. De tijd van krachtpatsers is voorbij!

Nicky Butter 30 augustus 2017

Vrouwen en Krachttraining. De tijd van krachtpatsers is voorbij! Het is tijd voor meer vrouwen in het krachthonk. Meestal train ik in mijn eigen gym maar soms vind ik het ook leuk om eens naar een andere gym te gaan. Zo zie je weer ander publiek en pik ik soms weer nieuwe dingen op. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat steeds meer vrouwen te vinden zijn in het krachthonk.

Dat is al een kleine verandering en dus verbetering vind ik, want de meeste dames denken helaas nog steeds dat ze breed worden van krachttraining. Daarnaast vinden ze het vaak eng en intimiderend om tussen de krachtpatsers van mannen aan de gewichten te gaan hangen.

Hup dames! Aan de ijzers..

Een grote groep vrouwen zou ik toch eens wakker willen schudden. Wat is nou eigenlijk je doel? Wil je beter worden in crosstrainen dat je er 60 minuten op staat? Vind je hardlopen nou echt zo leuk dat je het uren doet? Of heb je een heel ander doel? Of ben je gewoon onzeker om met gewichten aan de gang te gaan?

De desbetreffende groep vrouwen die ik vaak tegenkom in mijn werk willen graag afvallen en een aantal kilootjes kwijt. Nou meiden dan kan ik je nu dus alvast vertellen dat dat echt niet alleen gaat lukken met uren doorbrengen op de cardio.  Ook jullie zullen eraan moeten geloven dus.. hup hup aan de ijzers.

Mocht je er moeite mee hebben en weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan eerst eens met de basis kracht oefeningen op de toestellen en ga daarna steeds een stapje moeilijker.

Voorbeeldschema (Vrouwen krachttraining)

Je schema zou er in het begin dan zo uit kunnen zien:

  • Leg press (benen)
  • Leg curl (benen)
  • Chest press (borst)
  • Latt pull down (rug)
  • Row (rug)

Begin met 3 sets van 15 herhalingen en kies een uitdagend gewicht wat je echt maar 15 herhalingen volhoudt.

Als je dit twee weken gedaan hebt en je bent er aan toe kun je je oefeningen langzaam gaan vervangen voor losse oefeningen en bijvoorbeeld een squat gaan maken i.p.v een leg press. Of combineren. Daarnaast kun je je oefeningen ook moeilijker gaan maken door bv: met ballen of losse dumbbels te gaan werken.

Weet je niet of je de oefening goed doet? Vraag een trainer om hulp of (als je daar aan toe bent) ga voor de spiegel staan en kijk in de spiegel of je techniek juist is. Vraag je trainer ook of hij/zij je wilt helpen met het maken van een krachttrainingsschema. Je zult direct resultaat merken en je zult sneller je doelen behalen.

Ladies, Start Lifting!

Nog even op een rijtje waarom krachttraining zo belangrijk is.

  1. -Het verbetert je metabolisme/stofwisseling
  2. – Het versterkt je gehele lichaam
  3. – Je krijgt meer zelfvertrouwen
  4. – Het zorgt ervoor dat je tijdens je cardio training meer calorieën verbruikt
  5. – Vergroot je botdichtheid
  6. – Het vormt je lichaam

Kortom power vrouwen….Start lifting!

Wieteke van den Boogert

Personal trainer & Lifestyle coach – One80 Personal Fitstudio

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt