onze-img

Daily Clean

  • Ondersteunt je lichaam, geest en immuunsysteem
  • Vermindert stress en vermoeidheid
  • Bevat 7 unieke plantenextracten, vitamines en mineralen
onze-img

Fatburner

  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Bevat cafeïne, taurine, guarana en L-carnitine

Voedingsvragen die veel voorkomen

Nicky Butter 26 april 2018

Er zijn een aantal voedingsvragen die ik tijdens mijn werk als (sport)diëtist, maar ook vanuit mijn omgeving, vaak hoor terugkomen. Deze voedingsvragen wil ik graag voor jullie beantwoorden.

Bestaat vet verbrandende voeding?

Er bestaan voedingsmiddelen die het metabolisme kunnen stimuleren, maar het bewijs ervoor is wisselend. Groene thee, cafeïne en mosterd verhogen het energiegebruik, waardoor je meer calorieën verbrandt. De onderzoeken naar de verhogende werking van rode peper zijn tegenstrijdig, waardoor hier geen eenduidig bewijs voor is. De drie bovengenoemde voedingsmiddelen kunnen dus het energieverbruik verhogen en hebben daarmee ook een effect op de vetverbranding. Het is belangrijk rekening te houden met de grootte van het effect, zo verbrandt groene thee ongeveer 3 kcal per uur. Doordat het zo’n kleine bijdrage levert, zou je het eigenlijk geen vet verbrandende voeding kunnen noemen. Het is veel belangrijker om de basis van je voeding aan te passen en via die weg een negatieve energiebalans te bewerkstelligen als je wil afvallen.

Kan je plaatselijk vet verbranden?

Elk lichaam is anders, zo ook de plek waar je (relatief) meer vet opslaat. Bij de ene is dat bijvoorbeeld je buik en bij de andere je benen. Doe jij elke dag crunches om je buikvet kwijt te raken? Dan heb ik slecht (of goed) nieuws voor je, met de crunches ga je het niet redden. Met een heel buikspierkwartier ook niet. Het is niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Over het algemeen verlies je vet over je gehele lichaam, maar er zijn altijd wat hardnekkige plekken. Dus wil je deze hardnekkige plaatsen aanspreken? Dan zul je jouw vetpercentage nog meer moeten laten dalen via een negatieve energiebalans.

Heeft cafeïne een effect op je sportprestaties?

Net kwam naar voren dat cafeïne een verhogend effect heeft op het metabolisme, maar wat doet cafeïne precies? Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en de bijnier tot het afgeven van adrenaline. Dit resulteert in een verhoogde vetafbraak en de glycogeenvoorraad van de atleet wordt minder snel aangesproken. Dit houdt in dat je net wat langer door kunt gaan als je cafeïne gebruikt. In de Pre-Workout van SUPP24 zit cafeïne.

Is zuivel slecht voor je?

Onder zuivel verstaan wij bijvoorbeeld melk, kaas, boter en yoghurt. Over het algemeen zijn er volle, halfvolle en magere varianten. Wanneer je naar een productcategorie kijkt, kan je eigenlijk geen oordeel vellen of deze hele categorie goed of fout is. Er moet naar het gehele voedingspatroon gekeken worden en deze moet afgestemd zijn op iemands persoonlijke behoeften. Melk en melkproducten bevatten onder andere eiwitten, vitamines B2, B12 en verschillende mineralen, zoals calcium. Calcium is in combinatie met vitamine D belangrijk voor je botten. Eiwitten zijn bouwstenen van het lichaam en spelen bij sporten een belangrijke rol bij spierherstel. Over het algemeen bevat zuivel veel goede voedingsstoffen, maar dat betekent niet dat het gebruik hiervan noodzakelijk is. Zuivel is dus niet slecht voor je, maar je bent natuurlijk vrij om te eten (of niet te eten) wat je wil.

Moeilijke snackmomenten?

Ik heb vaak tussen de lunch en het avondeten, en laat op de avond, ‘moeilijke’ momenten, hoe los ik dat het beste op? En wat is nou verantwoord om te nemen als ik naar de bios ga? Ik ben een regelmatige bezoeker en ga daar heel vaak in de fout, waar ik later dan weer spijt van heb. Komt dit je bekend voor?

Het is dus inderdaad heel belangrijk om tussen je lunch en avondeten twee tussendoortjes te eten, want dan hebben veel mensen het moeilijk. Als je dan niks eet en je gaat koken interesseert het je niets meer en duik je de kast in. Als je lekker twee tussendoortjes neemt, heb je dat niet!

Mag je na 8 uur ‘s avonds niets meer eten?

Dat is echt onzin. Het gaat uiteindelijk om het simpele sommetje dat je meer moet verbruiken dan dat je inneemt. Op welk tijdstip dat ook is. Waar het vaak misgaat, is dat mensen na 20.00 uur voor een stuk chocolade gaan en later op de avond aan de chips of kaasjes. Op welk tijdstip je dit nu doet, gaat afvallen dan lastig. Wel is het minder lekker om een heel zware maaltijd om 23.00 ‘s avonds te eten, omdat je dan zo vol zit

Heb jij nou ook een voedingsvragen , vragen over supplementen of vragen over training die je wilt stellen? Stuur ons dan gewoon een berichtje via Instagram of Facebook en dan helpen we je verder!

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt