onze-img

Skin Collagen

  • Hét beautyshotje voor een mooie huid, haar en nagels
  • Met 10GR ASC-gecertificeerd viscollageen
  • Bevat 12 verschillende vitaminen & hyaluronzuur
  • 3 mineralen, een boost voor je gezondheid
onze-img

Fatburner

  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Bevat cafeïne, taurine, guarana en L-carnitine
onze-img

Protein 20gr

  • Eiwit shot voor sporters van elk niveau
  • Draagt bij aan het behoud en groei van spiermassa
  • Snel en makkelijk herstellen na je training of workout
  • NZVT goedgekeurd, safe SUPPS

Vitamine B5, de vitamine met vele mooie taken

Nicky Butter 10 januari 2022
Vitamine B5, de vitamine met vele mooie taken

Vitamine B5 is één van de acht B-vitamines die van essentieel belang is. Het is een in water oplosbare vitamine en het wordt ook pantotheenzuur genoemd.

Dit Griekse woord pantos dat betekent  “overal”. Dat zegt ons al genoeg dat het in alle levende cellen voorkomt. Zo ook in een groot aantal voedingsmiddelen, hier gaat helaas een groot deel verloren tijdens de opslag en bereiding ervan.

Wat doet vitamine B5?

  • Voor het vrijmaken van energie uit ons juist gegeten koolhydraten, eiwitten en vetten hebben we vitamine B5 nodig. Even diepgaander uitgelegd: Dit gebeurt in de energiefabriekjes, de mitochondriën genaamd en zitten in onze cellen. De vrijgekomen energie wordt omgezet in ATP. Voor dit proces hebben we co-enzym A nodig. Dit enzym kan alleen gevormd worden met pantotheenzuur. CoA is een co-factor in meer dan 70 stofwisselingsroutes, Naast de bovengenoemde is het ook essentieel voor de synthese van cholesterol, steroïden en in de stofwisseling van andere B-vitaminen;
  • Daarnaast speelt CoA een rol in fase-II detoxificatiereacties die in de lever plaatsvindt. Zonder vitamine B5 kunnen toxische stoffen zich gaan ophopen in de lever omdat het ontgiftingsproces mogelijk kan vastlopen. In deze fase vinden namelijk een aantal processen plaats waarbij een lichaamsvreemde stof gebonden wordt aan een lichaamseigen stof en in water oplosbaar wordt. In deze vorm kan een giftige stof door de nieren worden uitgescheiden.
  • Ook hebben we Co-enzym A nodig voor de synthese van acetylcholine. Dit is een neurotransmitter die je hersensnelheid regelt, de snelheid waarmee elektrische signalen worden verwerkt, en verbindt o.a. je fysieke ervaringen met herinneringen en gedachten. Neurotransmitters zijn belangrijk voor de overdracht van prikkels tussen onze spier- en hersencellen en zorgen zo voor de communicatie zodat bepaalde bewegingen/gedachten uitgevoerd kunnen worden. Met o.a voldoende vitamine B5 blijft het zenuwstelsel goed functioneren. Heb je last van zenuwpijn? Kijk eens naar je B5.

Overige positieve effecten

  • Vitamine B5 is van groot belang voor de bijnierfunctie. Dit wordt vaak ingezet bij stressmanagement in combinatie met een actieve B-complex. Het verhoogt de productie van cortisol, daarnaast stimuleert het de bijnieren.
  • We verstaan niet alleen de druk van buitenaf onder stress maar ook te veel geraffineerd voedsel eten of net teveel dat wijntje in de avond kan een tekort van dit vitamine opleveren;
  • Tevens versnelt het de wondgenezing.
  • Het stimuleert het immuunsysteem bij de productie van antilichamen om zo allergieën te bestrijden
  • Vitamine B5 heeft cholesterolverlagende eigenschappen. Het is nodig voor de vorming van cholesterol en heeft ook invloed op het cholesterolniveau. Het kan er voor zorgen dat het slechte LDL- cholesterol afneemt en dat het goede HDL-cholesterol toeneemt. Met name diabetici hebben er baat bij, omdat het de bloedglucosespiegels niet negatief beïnvloedt.
  • Patiënten met rheumatoïde artritis blijken vaak een verlaagde vitamine B5-niveau te hebben en suppletie kunnen de symptomen verminderen.
  • Vitamine B5 en verwante verbindingen kunnen celmembranen beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen.
  • Vitamine B5 bevordert de natuurlijke cel vernieuwing en is daardoor ook goed voor huid en haar.

Zoals je leest is het absoluut een mooie aanvulling op je dagelijkse behoefte aan vitamine.

Waar zit het allemaal in?

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Volkorenproducten
  • Aardappelen
  • Melk(producten)
  • Groente
  • Fruit

De dagelijkse aanbeveling van vitamine B5

Het advies varieert  tussen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Voor vitamine B5 5 milligram per dag tot 2000 mg/dag. De nadelige effecten als gevolg van een te hoge inname zijn zeer zeldzaam.

Tekort aan deze vitamine

Een tekort aan B5 is uiterst zeldzaam. Door een langdurig en ernstig tekort aan B5 kan een branderig of pijnlijk gevoel in de voeten ontstaan.

Skin Collagen bevat alle 7 B-Vitamines in één drankje

Op zoek naar een supplement dat alles in één heeft? SUPP24 Skin Collagen is een dagelijks Beauty & Health drankje met naast deze vitamines ook nog een hoop mineralen, hyaluronzuur en 10 gram viscollageen. Vitamine B5 in Skin Collagen zorgt voor minder haaruitval, een snellere en betere celvernieuwing van de huid en het haar en kunnen je cellen beschermen tegen vrije radicalen. Wil je meer weten over wat Skin Collagen met zijn complete formule nog meer voor jou kan doen? Lees het hier!

Recente blogartikelen

Door Nicky Butter 18 juli 2022

Eiwitten voor vrouwen: eet ik voldoende eiwitten?

Als volwassene heb je per dag ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Ben je zwanger of geef je
Door Nicky Butter 06 juli 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
Door Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er