onze-img

Skin Collagen

  • Hét beautyshotje voor een mooie huid, haar en nagels
  • Met 10GR ASC-gecertificeerd viscollageen
  • Bevat 12 verschillende vitaminen & hyaluronzuur
  • 3 mineralen, een boost voor je gezondheid
onze-img

Fatburner

  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Bevat cafeïne, taurine, guarana en L-carnitine
onze-img

Daily Clean

  • Ondersteunt je lichaam, geest en immuunsysteem
  • Vermindert stress en vermoeidheid
  • Bevat 7 unieke plantenextracten, vitamines en mineralen

Vitamine A voor huid en lichaam | Alle informatie vind je hier

Nicky Butter 27 januari 2020

Voor vitamine A gebruiken we verschillende namen, waarvan retinol één van de bekendste is. Vitamine A is vet-oplosbaar en zit in dierlijke producten, vooral in lever. Je lichaam maakt het ook zelf aan uit carotenoïden. Deze stoffen komen voor in plantaardige producten.

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A wordt ook wel een anti-infectie middel genoemd en is betrokken bij je weerstand.

Andere voordelen zijn:

  • Het speelt een belangrijke rol bij de groei van kinderen
  • Een goede werking van je gezichtsvermogen en hierdoor kunnen je ogen zich ook aanpassen aan het schemer. Het zorgt voor het  functioneren van het netvlies en het hoornvlies van het oog
  • De gezondheid van je tandvlees

Maar wacht, het doet nog veel meer. Het is namelijk nodig voor de aanmaak van huidcellen maar ook voor de cellen in je haar, longweefsel, luchtpijp en slijmvliezen. Daarnaast bevordert het de productie van elastine en collageen. Elastine zorgt ervoor dat verschillende soorten bindweefsels hun vorm en grootte terug krijgen. Je huid gaat er dus jonger uitzien omdat het weer steviger en elastischer wordt. Kortom; Het zorgt voor de conditie van je huid. Daarnaast is het naast de huid ook ontzettend goed voor het haar. Het maakt het haar weer glanzend en zorgt dat dofheid verdwijnt.

Hoeveel heb je nodig?

Volwassen mannen hebben 800 microgram vitamine A nodig en vrouwen hebben 680 microgram per dag nodig. De aanbeveling is tijdens de zwangerschap verhoogd van 700 naar 800 microgram per dag.

Waar je op moet letten:

  • Met hele hoge inname tijdens je zwangerschap. Maar je hebt het zeker wel nodig voor je ongeboren kind
  • Mensen met bepaalde ziekten van de lever, darmen of alvleesklier maar ook zware drinkers, of mensen die heel eenzijdig eten hebben extra inname vitamine A nodig
  • Soms schrijft de arts vitamine A voor bij mazelen, omdat het ook de kans op een ernstige longontsteking vermindert.

Er zijn vrijwel geen bijwerkingen. Alleen bij zeer hoge doses kan een enkele keer duizeligheid, hoofdpijn, slaperigheid, misselijkheid, of een rode, schilferige huid ontstaan.

Wat gebeurt er bij een tekort?

In principe is een vitamine A tekort alleen mogelijk als je al een langere tijd geen tot weinig voedingsmiddelen die Vitamine A of bèta-caroteen bevatten tot je hebt genomen. Bij een te lage inname kan het zorgen dat je weerstand vermindert. Het kan naast een lage weerstand ook een schilferige, droge huid en dof haar veroorzaken.

Waar zit vitamine A in?

Allereerst nog even een uitleg over Carotenoïden: dit zijn natuurlijke kleurstoffen. Ze worden niet door het menselijk lichaam geproduceerd. Maar zijn verantwoordelijk  voor de gele, oranje en rode kleur van veel voedingsmiddelen.

Er verschijnen steeds meer studies die aantonen dat carotenoïden werken als krachtige antioxidanten. Hiervan worden een aantal omgezet in vitamine A in ons lichaam.

  • Beta-caroteen: wordt gevonden in oranjegele groenten en fruit zoals wortels, mango’s pompoenen en perziken maar ook in donkergroene bladgroenten zoals boerenkool, andijvie en spinazie.
  • Alpha-caroteen:  heeft een hogere antioxidant capaciteit wanneer het wordt verbonden met bèta-caroteen. Het zit in voedingsmiddelen zoals wortels, spinazie, broccoli en pompoen.

Kort samengevat: ons lichaam kan vitamine A dus niet zelf maken. Je kunt het binnen krijgen d.m.v. voedingsmiddelen waar het rechtstreeks inzit of via de carotenoïden die deze stofjes in je lichaam omzetten in vitamine A.

Overige voedingsmiddelen

  • Lever
  • Vis
  • Melkproducten, gras- boter
  • Eidooier
  • Donkergroene bladgroenten
  • Koolsoorten en
  • Geeloranje gekleurde groenten en fruit.

Tip: Vitamine A wordt beter opgenomen als je goeie vetten bij je maaltijd toevoegt zoals; de lever bakken in Ghee of kokosolie en bij de groenten olijfolie, grasboter of wilde vette vis toevoegen.

Skin Collagen van SUPP24, het beautydrankje met 12 verschillende vitamines

Wil je liever niet al jouw supplementen los innemen? Maar gewoon één kant en klare beauty & health shot! Skin Collagen bevat naast vitamine A ook nog een hoop andere vitamines zoals: B, C, D, E en K. Dit supplement is vloeibaar en gebruik je elke dag als drankje op de nuchtere maag. Wanneer je op zoek bent naar een vitamine, beauty of health shot ben je hier aan het juiste adres. Wil je meer informatie over dit handige supplement met al meer als 100 positieve reviews? Klik dan hier!

Benieuwd naar een kritische en onafhankelijke review van Romy Koster, beautyblogger en drukke mama? Lees haar eerlijke ervaring hier! 

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt