Valine: Het aminozuur voor eiwitsynthese

Valine, het staat bekend als één van de BCAA’s en is een essentieel aminozuur. Ze kunnen jou ook helpen bij het bevorderen van spiergroei en spierweefselherstel. Benieuwd naar alle voordelen? Lees het op de SUPP24 blog en wie weet ga je het supplement zelf ook wel gebruiken…

Wat is valine en wat doet het?

Valine is een van de drie aminozuren met vertakte ketens (de andere zijn leucine en isoleucine) die de energie verhogen, het uithoudingsvermogen vergroten en helpen bij het herstel en herstel van spierweefsel. Deze groep verlaagt ook verhoogde bloedsuikerspiegels en verhoogt de productie van groeihormoon. Valine moet altijd worden gecombineerd met isoleucine en leucine in een milligramverhouding van 2:1:1. Vandaar de naam SUPP24 BCAA 2:1:1.

Het is een essentieel aminozuur dat in eiwitten wordt aangetroffen; belangrijk voor een optimale groei bij baby’s, voor de groei bij kinderen en de stikstofbalans bij volwassenen. Het gebrek aan L-valine kan de groei van het lichaam beïnvloeden en bloedarmoede veroorzaken.

Een beter immuunsysteem met BCAA’s

Naast deze bovenstaande positieve effecten hebben BCAA’s (waarvan valine 1 is) een positief effect op het functioneren van het immuunsysteem. Tekorten van BCAA’s kunnen het lichaam flink ontregelen en hebben daarmee ook effect op het immuunsysteem.

Aanbevolen inname

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van valine ligt rond de 26mg per kilo lichaamsgewicht. Iemand die 70 KG weegt zou rond de 1820mg valine per dag binnen moeten krijgen.

Al hoewel we dat met onze dagelijkse voeding vaak lastig allemaal binnen krijgt, tenzij je de hele dag alleen maar eiwitijke voeding eet zou dit kunnen lukken.

Een goed alternatief zou dan zijn om naast je voeding een supplement te gebruiken. SUPP24 BCAA bevat alle 3 de aminozuren Valine, Leucine en Isoleucine. Zo hoef je niet iedere dag aan de inname te denken. Je kunt deze 60 ml supplementen shots het beste voor de training in nemen. Zo is het effect het sterkste en bevorder je spiergroei en herstel tijdens de training.

Voeding welke veel L-valine bevat

  • Vlees: Zoals biefstuk of lamsvlees. Het bevat vaak al rond de 60%-70% van de ADH.
  • Vis: Denk aan tonijn, zalm, tilapia etc. Vis ligt veel hoger in voedingswaarde en bevat maar liefst 85% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
  • Gevogelte: Kip, kalkoen, eend, kippendij etc. is ook rijk aan valine. Het bevat rond de 80-90% van de ADH.
  • Voor veganisten is tofu of tempeh een goed alternatief: het bevat maar liefst 48% van de ADH.
  • Groenten en zaden: Denk aan erwten, zoete aardappel en spinazie bevatten ook Valine. Zaden zijn ook een goed alternatief, denk aan hennepzaad, zonnebloem zaden, cashewnoten etc. Ze bevatten gemiddeld tussen de 15-25% van de ADH.

Supplementen welke veel valine bevatten

Ben je enthousiast geworden over valine en wil je het zelf ook gaan gebruiken in jouw dagelijkse voedingspatroon? We raden natuurlijk altijd aan bovenstaande voeding in je dieet op te nemen. Lukt dat niet altijd? Dan kun je altijd nog kiezen voor een supplement. Je kunt bijvoorbeeld een BCAA supplement gebruiken of een eiwitsupplement wat gehydrolyseerd is.

Protein shot 23gr Men

KOOP NU 2,50