Sporten op nuchtere maag of niet?

Sporten op een volle maag of op een nuchtere maag?
Ik krijg deze vraag vaak van mijn klanten. “Wieteke ik las ergens dat je het beste voor het ontbijt kunt gaan sporten, want dan verbrand je het meeste vet”.

Zou dit kloppen? Modellen en bodybuilders zweren er al jaren bij.

Onderzoek

Ik ben op onderzoek uitgegaan of er wetenschappelijke onderzoeken en studies naar gedaan zijn. Nou die zijn er, en niet zo weinig ook.

Zo las ik een onderzoek uit 2014 van de Amerikaanse bewegingswetenschapper Brad Schoenfeld van het Lehman College. Hij deed onderzoek met een aantal studenten en daar kwam uit dat het helemaal niets uitmaakt of je voor of na je ontbijt gaat sporten.

Op diezelfde website las ik een onderzoek uit 2017 van Britse onderzoekers van de universiteit van Bath. Zij lieten 10 gezonde maar zwaarlijvige mannen bij twee verschillende gelegenheden ‘s ochtends een uurtje joggen met een matige intensiteit. De ene keer renden de mannen op de nuchtere maag, de andere keer twee uur na een ontbijt van ongeveer 650 kilocalorieën.

De resultaten waren dat het hardlopen van de mannen een activatie veroorzaakte van allerlei genen die de verbranding van het lichaamsvet stimuleerden, maar dat gebeurde vooral na het hardlopen op de nuchtere maag.

Kortom er zijn honderden studies en de één is in het voordeel en de ander juist niet.

Krachttraining

Als we gaan kijken naar de fysiologie van het lichaam dan gebeuren er allerlei processen en is het belangrijk om te weten wat er in je lichaam gebeurd. Als je ’s ochtends opstaat is o.a. je cortisol gehalte hoog.

Cortisol is een stresshormoon en zorgt juist voor afbraak van je eiwitten. Dit is juist iets wat je niet wilt want die eiwitten heb je nodig voor spieropbouw en je verbranding. Daarnaast is je glucose spiegel erg laag en dat heeft invloed op je sportprestaties. Daarom wordt er sowieso afgeraden om krachttraining te doen op een nuchtere maag.

Cardiotraining

Cardiotraining voor je ontbijt daarentegen kan soms voordelig zijn. Maar dan wel op een lage intensiteit zodat het lichaam voldoende zuurstof kan opnemen en dus ook makkelijker het vet kan afbreken en transporteren door het lichaam.

Daarnaast is het wel zo dat als de intensiteit te hoog wordt het lichaam meer aanspraak gaat maken op de glycogeen voorraden in het lichaam en laat je die nou net minder hebben omdat je nog niet gegeten hebt. Met als gevolg dat je licht in je hoofd kunt worden, duizelig en misschien zelfs flauwvallen. Ook niet echt bevorderlijk voor je sportprestaties.

Conclusie?

Kortom wat belangrijk is is dat je voor jezelf een goed trainingspatroon ontwikkelt en dat je gaat onderzoeken wat voor jou werkt. Als jij een type bent wat de discipline heeft om elke dag je wekker te zetten om voor je werk even een uurtje cardio te doen dan houden wij dat natuurlijk niet tegen. Maar nog belangrijker is….past het bij je doelstelling? Past het bij je leefstijl? Ga je het volhouden? En is het nuttig voor jou? That’s the question.

De ene persoon heeft meer glycogeen voorraden in de spieren en zal dus makkelijker op een nuchtere maag kunnen cardio’en dan de ander. Het is maar wat je doel is en waar jouw lichaam het beste op reageert.

Ook kun je de pre workout shots en proteïne shots goed gebruiken voor het sporten, het bevat weinig calorieën en geeft je niet zo’n vol gevoel mocht je het moeilijk vinden om op een nuchtere maag te eten.

Wieteke van den Boogert

Personal trainer & Lifestyle coach

@wieteke_one80

Protein shot 17gr Women

KOOP NU 2,50