Voeding en supplementen bij Voetballers

Het WK voetbal was in volle gang. Het is 1 van de best bekeken sportactiviteiten ter wereld. Iedere 4 jaar staan landen wereldwijd tegenover elkaar om uiteindelijk tot wereldkampioen gekroond te worden.

Om als voetballer in de nationale ploeg te komen zijn verschillende factoren van belang. 1 van deze factoren is talent, echter met talent alleen redt je het in het moderne voetbal niet. Factoren zoals, fysieke (kracht) training, rust, mentale belastbaarheid, slaappatroon en voeding zijn wellicht nog belangrijker geworden. In deze blog geef ik meer informatie over de voeding van een voetballer.

Welke voedingsstoffen heb je nodig als voetballer?

Goede sportvoeding is van essentieel belang. Door gezonde voeding te nuttigen is het mogelijk om optimaal te presenteren in het veld tijdens trainingen, maar ook vooral tijdens de wedstrijd . Door een goede balans te vinden in voeding en de juiste training en mentale belasting kun je een goede voetballer worden.

Als voetballer heb je veel koolhydraten , vetten, eiwitten, vezels en water nodig.

Naast deze voedingsstoffen zijn vitamines ook erg belangrijk. Denk hierbij aan:

  • Vitamine A: Heb je nodig om te kunnen groeien, jouw weerstand op te bouwen en een gezonde huid.
  • Vitamine D: Heb je nodig o.a. nodig voor de opname van o.a. calcium en magnesium voor sterke spieren en botten.
  • Vitamine E: Dit is een antioxidant die nodig is om het lichaam te kunnen beschermen tegen schadelijke stoffen.

Niet te vergeten, als voetballer heb je natuurlijk eiwitten nodig. Eiwitten zijn belangrijk voor het aanmaken en opbouwen van spierweefsel. Als voetballer gebruik je verschillende spier(groepen) tegelijk. Deze dienen in een goede conditie te zijn om een optimale prestatie te kunnen leveren.

Vocht

Water zorgt voor het transport van (voeding)stoffen nar de juiste delen in het lichaam. Water zorgt net as eiwit voor het behoudt van weefsel in het lichaam. Daarnaast regulier het de lichaamstemperatuur.

Op het moment dat je dorst krijgt tijdens de wedstrijd ben je eigenlijk al te laat.  Drink maximaal 30 minuten voor de wedstrijd / training voldoende water. Daarna alleen nog kleine slokjes.

Voedingssupplementen

In de voetballerij wordt er naast een uitgebalanceerd sport dieet ook vaak gebruik gemaakt van aanvullende voedingssupplementen. Deze supplementen dienen als aanvulling op het dagelijkse dieet.

Hoe intensiever de sport, des te meer mineralen en vitamines jouw lichaam verbruikt. Aanvullen van alle bouw/ brandstoffen is essentieel om de volgende dag weer een (top) prestatie te kunnen leveren. Voor voetballers in de volgende supplementen van belang:

  • Eiwitten voor spierherstel
  • Aminozuren voor de verspreiding van de mineralen en vitamines
  • BCAA om spierafbraak tegen te gaan en herstel te bevorderen (bijvoorbeeld in de rust).
  • Dextrose voor het versneld kunnen opnemen van koolhydraten/ eiwitten
  • Visolie voor de gezonde vetten
  • Multivitamine voor een (overschot) aan juiste vitamines.
  • Magnesium/ calcium voor sterke botten/ spieren.

Hopelijk heb je er wat aan gehad en maak jij met mijn tips misschien wel carrière als voetballer… 😉

Sportieve groet,

Rob van den Wijngaart
Sportfysiotherapeut en Personal Trainer (Start2move & 2Suc6)

Wist je dat Rob trainer is van één van onze Atleten Nemanja Gudelj?
Hij is een oud speler bij Ajax Amsterdam en speelt nu op Internationaal niveau in China!