Spieren herstellen na een workout, hoe lang duurt het?

Spieren herstellen na een workout, hoe lang duurt het?

Je hebt een kei -en-keiharde workout achter de rug. Nog geen 10 minuten uit de sportschool en je voelt het opkomen: Spierpijn. Je pakt snel wat eiwitjes, eet gezond en drinkt veel water en gaat de rest van de avond lekker chillen. De volgende ochtend word je wakker… Je komt bijna niet meer uit je bed en op de toilet gaan zitten gaat erg moeizaam…

Spierpijn is een teken dat je lekker hebt getraind, maar kan ook veel pijn opleveren. Vandaar dat het ontzettend belangrijk is om rust te nemen. In deze blog leggen we je uit hoe snel je spieren herstellen na een workout en wat je kunt doen om lief te zijn voor je spieren.

Spieren herstellen

Laten we bij het begin beginnen.

Wanneer je gaat sporten, trainen, hardlopen, intense activiteiten etc. doet. overbelast jij je spieren. Door het overbelasten veroorzaak je beschadigde spieren, je beschadigt namelijk de spiervezels in de spierbundels. Tijdens de herstelfase zul je merken dat de spierpijn wegtrekt en je zult gaan herstellen, bij de juiste voeding en consistentie zullen je spieren ook gaan groeien. De meesten denken bij spierpijn ook direct dat de spieren na herstellen gegroeid zijn, dit klopt enigszins maar is niet helemaal waar.

Als je bijvoorbeeld na lange tijd een voetbalwedstrijd hebt gehad waar je lichaam niet aan gewend is kun je ook veel spierpijn hebben zonder spiermassa aangemaakt te hebben. Je lichaam heeft ook maar een beperkte capaciteit om zich te herstellen. Wanneer je de inspanningslimiet overschrijdt dan zal het herstel sowieso langer duren en kun je zelfs meer afbreken dan je opbouwt. Dit wordt supercompensatie genoemd.

bron: dokterdokter.nl

Hoe lang duurt het herstellen?

Dit is van een heleboel factoren afhankelijk. Zo bepalen je training (soort: HIIT, boksen, roeien, hardlopen etc), algehele fitheid, duur van je training, de intensiteit en nog vele anderen hoe lang en hoeveel rust je moet nemen om optimaal te kunnen herstellen.

In de meeste gevallen treed spierpijn binnen 24-48 uur op. Na 48 uur zul je de hevigste pijn ondervinden. Het kan meestal een paar dagen tot zelfs een week aanhouden. Het is dan ook beter om niet te sporten wanneer de pijn langer als 6/7 dagen aanhoud. Daarnaast kun je bij te vaak sporten met spierpijn, spierschade en overbelasting veroorzaken. Dit zorgt ervoor dat je minder trainingsprogressie hebt. Als je dan toch echt niet kunt wachten: Ga zwemmen, lichte cardio doen of rustig wandelen.

Wat kan ik doen om mijn spieren sneller te herstellen?

  1. Doe het rustig aan. Begin je net met sporten? Ga dan niet gelijk als een gek tekeer, bouw de intensiteit en kracht geleidelijk op. Maak bijvoorbeeld gebruik van een trainingsschema en houd je hier aan.
  2. Laat stress gaan. Stress verminderen is één van de manieren om beter te herstellen, stress heeft namelijk een negatieve invloed op je herstel.
  3. Eet gezond en eiwitrijk. Dit is een hele belangrijke! Als fanatieke kracht-en/of duursporter heb je een eiwitrijk voedingspatroon nodig om goed te kunnen herstellen.
    -Als duursporter heb je minimaal 1.2-1.4 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.
    -Als krachtsporter heb je minimaal 1.6-2.0 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.
  4. Goed slapen = sneller herstellen. Heb je flink gesport? Ga dan eens een avondje eerder naar bed. Met minimaal 8 uur slaap zul je merken dat je herstel een stuk sneller zal verlopen. Een goede nachtrust is namelijk essentieel voor een goed herstel.

Supplementen voor een beter herstel

We beginnen dus met de juiste voeding en genoeg rust tijdens en na de training. Dit is je basis. Daarnaast kun je gebruik maken van supplementen om zo het proces te ondersteunen.

Bij gebruik van SUPP24 Proteïn, zorg je voor het herstel en vernieuwing van weefsel, spieren en botten na de training. De supplementen bevatten gehydrolyseerde eiwitten, dit houdt in dat de eiwitten klein zijn gemaakt. Zo klein, dat deze binnen 15 minuten door de spieren word opgenomen en je daardoor dus minder spierpijn zal hebben.

Er zijn ook andere supplementen, zoals de SUPP24 BCAA. Dit beschermt de spieren volledig tijdens de training en optimaliseert spiergroei. Ook tijdens de training willen je spieren namelijk energie krijgen, BCAA vult de spieren goed aan.

Meer weten over spierherstel, voeding en supplementen? Klik dan hier!

Kracht & Herstel Men

KOOP NU 49,90