Magnesium | Alle informatie en tips voor tekorten vind je hier

Magnesium is een mineraal net zoals bijvoorbeeld zink, calcium en ijzer. Het valt onder de categorie minerale zouten en samen met kalium komt het in het lichaam in de cellen het meest voor. Ons lichaam maakt dit mineraal niet zelf aan. We moeten magnesium daarom uit onze voeding of magnesiumsupplementen halen.

Waar is magnesium goed voor?

Magnesium hebben we nodig voor het  behoud van stevige botten. Het is daarnaast ook belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels, opbouw van lichaamseiwit en voor een goede werking van de spieren.

Zonder magnesium zouden onze spieren zich continu samentrekken. Denk hierbij ook eens aan het onderste ooglid dat samentrekt. Vervelend? Neem dan wat magnesium. Zonder kan ons lichaam geen energie produceren en het is ook nog eens een antistress mineraal. Het is betrokken bij de celgroei en celdeling en aanmaak van hormonen. En de lijst gaat maar door.

Een onmisbaar stofje dus!

Waar zit het allemaal in?

Dit mineraal komt voor in deze voeding:

  • Vis en schaaldieren: heilbot, krab, zalm, makreel, slakken.
  • Groente: bieslook, groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool, peulvruchten, vijgen, donkere groenten, kelp.
  • Noten: amandelen, cashewnoten, zaden.
  • Fruit: citroenen, grapefruit, appels, banaan, abrikozen, avocado’s, kokos.
  • Volle ongeraffineerden granen: boekweit, haver en quinoa.

Een flinke lijst met lekker en voedzaam eten.

Magnesium citraat

De meest voorkomende vorm, is het magnesium citraat. Het is goed opneembaar door het lichaam en speelt een grote rol bij het behoud van soepele en sterke spieren. Er zijn nog naast magnesium citraat nog 4 andere soorten magnesium, namelijk: bisglycinaat, tauraat, pidolaat en glycerofosfaat. Maar de citraat vorm is toch wel de meest bekende en gebruikte vorm.

Hoeveel moet ik binnen krijgen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen is vastgesteld op 300 – 350 mg per dag. Voor een volwassen vrouw is dit 250 – 300 mg per dag. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 480 mg nodig.

Wat veroorzaakt een magnesium tekort?

Stress is bij uitstek een magnesiumrover. En daarnaast: hoe meer adrenaline in je lijf, des te groter het verlies.. Wist je dat 20% van de mensen last heeft van een magnesiumtekort? Het is dus zeker van belang om een magnesium te kort in de gaten te houden.

Wat voor klachten kan een tekort geven?

Zoals je al gelezen hebt is magnesium nodig bij zoveel processen in ons lichaam en kan een magnesiumtekort klachten geven zoals: hoofdpijn, zenuwachtigheid, stress, vermoeid, futloos, verwarring, te snelle hartslag, spierkrampen maar ook pijnlijke, stijve en zwakke spieren, prikkelbaarheid, depressie en stemmingen.

Waar moet je op letten?

Magnesium overdoseren ofwel een teveel kan lichte bijwerkingen veroorzaken als diarree.

Je kunt het overigens  niet heel snel overdoseren maar bij een eventueel overschot hiervan is het dus vooral schadelijk in twee gevallen:

  • Wanneer je een nierziekte of stoornissen in de prikkelgeleiding van je hart hebt.
  • Wanneer je gedurende lange tijd te veel magnesium binnenkrijgt.

Magnesium in Skin Collagen

Op zoek naar een all-in-one health supplement? Ben je klaar met alle lossen pillen en poedertjes? SUPP24 Skin Collagen heeft het allemaal. 11 soorten vitamines, 3 soorten mineralen en marine collageen.

Magnesium citraat is één van deze 3 mineralen in skin collagen. Het helpt bij de aanmaak van collageen en is van groot belang voor spieren en een gezond zenuwstelsel. Je hebt jouw pillen en potjes dus niet meer nodig, want alles wat je nodig hebt vind je in deze shot.

Andere voordelen van de inname door middel van een shot?

  • Je neemt het overal makkelijk mee naartoe, je stopt het zo in je tas
  • Het is vloeibaar en geconcentreerd, hierdoor is de opname in de bloedbaan veel sneller
  • Je hebt al jouw daily supplementen in één shot van 60ml

Wil je meer weten over dit handige shotje? Klik dan hier! 

Skin Collagen, je dagelijkse beauty drink

KOOP NU 3,00