HIIT Training verbrandt al jouw kerstkilo's

Want wie houdt er nou van saaie workouts. Niemand toch? Ja, behalve die gast die altijd een uur lang op de crosstrainer staat. Anyway. Tijdens een HIIT workout ben je ontzettend hard aan het werk. Helemaal los gaan, de pieken en dalen opzoeken, je hartslag die op en neer gaat, verzuring, dorst en wat ongemak.

In de Lifestyle Change 2020 campagne hebben we advies gevraagd aan High studio master trainer Nick van Eijk. Als SUPP24 specialist deelt hij zijn kennis over HIIT training en geeft hij je nog een toffe workout mee. Wil je meer weten? Lees dan vooral dit artikel verder!

Wat houdt HIIT training in?

High Intensity Interval Training (HIIT) is een specifieke intervaltraining strategie. Waarbij korte periodes van intensieve anaerobische training met minder intensieve herstelperiodes wordt afgewisseld totdat de vermoeidheid verdere doorgang onmogelijk maakt.

Het beoefenen van HIIT creëert een toename in atletische capaciteit en conditie alsmede een verhoging in het glucosemetabolisme. Prestaties op de korte duur worden dus extreem verbeterd. Beide training varianten zijn totaal verschillend en dienen zoals duidelijk naar voren komt andere doelstellingen. Maar wat als we beide training varianten nou zouden combineren. Wat als ik nou zeg dat het integreren van deze twee training methoden in je wekelijkse routine een gouden combinatie is als het aankomt op het creëren van een functioneel sterk en fit lichaam.

Workout Routine

Stel je gaat 4 keer in de week naar de gym. Waarbij je 2 kracht en 2 HIIT-sessies plant. Alle 4 de trainingen zijn full body workouts waarbij je onderstaande planning als voorbeeld kan nemen.

  • Maandag: Full body krachttraining
  • Dinsdag: Full body HIIT
  • Woensdag: Rust dag
  • Donderdag: Full body krachttraining
  • Vrijdag: Full body HIIT

Je kan daarbij natuurlijk een beetje spelen met de rust dagen, maar waar het op neer komt is dat niet meer dan 2 trainingen achter elkaar plant zodat je voldoende rust tussendoor krijgt.

Bij full body krachttraining ligt de focus op het prikkelen van de grote spiergroepen waarbij vrije bewegingen wordt gebruikt en gericht wordt op een frequentie 3-5 sets met 5 tot 8 herhalingen. Denk hierbij aan squats, deadlifts, bench press, pull up, bent over row en de shoulder press. Simpele basis oefeningen waarbij makkelijk progressie gemaakt kan worden als men het heeft over het verhogen van de lading.

Daarnaast wil je voor een goede HIIT training tussen de 30 en 40 minuten uittrekken. Langer dan dat en het is fysiek gezien niet mogelijk om te blijven pieken. Vergeet niet dat het erom gaat dat je blijft pieken, tot je het fysiek gezien niet meer kan volhouden. Pas dan ben je klaar. Successsss and go for it!

Full HITT training

HIIT Training

Alle HIIT Training workout videos en uitleg van de oefeningen bekijken? Klik dan op ons youtubekanaal!

Gerelateerde blogposts