New year! New you?

Is dat zo? Of is elke dag een dag dat je mag zeggen: ‘En nu kies ik voor mezelf!’

In de Lifestyle Change 2020 campagne hebben we voor het onderwerp Afvallen advies gevraagd aan afvalcoach Elvira. Als SUPP24 specialist deelt zij alle ins and outs over afvallen. Wil je meer weten? Lees dan vooral dit artikel verder!

Wat is afvallen?

Laten we gewoon bij het begin beginnen. Want het is heel belangrijk voor jou om te weten wat afvallen nou eigenlijk is en wat er in je lichaam gebeurt.

Het begint allemaal bij de energiebalans. Als je meer energie binnen krijgt, oftewel voeding, dan dat je zelf verbruikt dan zul je in gewicht toenemen. Creëer je een energietekort en verbruik je meer energie, dan zul je in gewicht afnemen. Door minder te eten zal je lichaam namelijk de energievoorraad in je vetweefsel gaan verbranden om te kunnen functioneren. Dat is de theorie. In praktijk kan het echter altijd anders lopen, maar dat wist je zelf natuurlijk al wel. Anders zou je dit advies niet lezen 😉

Als je meer eet dan nodig zal je lijf die overtollige energie opslaan in de vorm van triglyceriden, een component dat bestaat uit verschillende vetzuren. Die worden gestockeerd in de adipocyten, de vetcellen. Niet alleen vet, maar ook eiwitten en koolhydraten, komen in deze voorraadkamers van ons lichaam terecht. Op het moment dat ons lichaam minder energie binnenkrijgt dan nodig gaat het die vetcellen ”opmaken”. Of nou ja, de inhoud ervan. De vetmoleculen> de triglyceriden, worden opgebroken in glycerol en vetzuren, die op hun beurt als energiebron dienen. Dat proces vraagt zuurstof, daar zorgen de longen voor.

De reden waarom je ook snel weer aan kunt komen na het afvallen? Je bent na dit proces namelijk nog niet perse van je vetcellen verlost. Het totaal aantal vetcellen blijft behouden, al nemen ze een zeer minimale structuur aan. Als je meer eet dan nodig zullen deze cellen zich opnieuw vullen. Dat maakt duurzaam en langdurig gewichtsverlies zo’n ontzettend moeilijke opgave.

De oplossing is een aanpassing van het lichaamsmetabolisme, in de eerste plaats door een toename van spierweefsel. Spieren zijn op vlak van stofwisseling en energiegebruik veel actiever dan vetweefsel. Een lichaam met meer spierweefsel zal dus relatief gezien eerder energie verbranden dan opslaan. Heel belangrijk dus, om naast voeding (80%) ook te keihard te trainen (20%)!

Hoe kan ik zelf afvallen?

Dan komen we op het tweede deel. Hoe kan je zelf afvallen? Of nog beter: Stel jezelf eens de volgende vraag: ”Wat moet je doen om af te vallen ?”. Als afvalcoach merk ik dat veel mensen de mist in gaan op dit gebied van afvallen.

Bijna iedereen zegt dan: meer bewegen en vooral gezonder en minder eten. Oftewel de klassieke energiebalans. Uiteraard zit hier een kern van waarheid in. Toch is dit advies te simpel, want iedereen weet het wel, maar doet het niet. Dan rijst natuurlijk de vraag: “Wat is wel de oplossing?”

Bij een succesvolle afslank poging draait het om het aanpassen van je eetgedrag. Oftewel het aanleren van nieuwe eetgewoonten. En dat is voor veel mensen enorm lastig.

Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips:

  • Begrijp jouw eigen eetgedrag en eetgewoontes
    Eetgedrag is enorm complex, want> Er komen emoties en hormonen bij kijken. We eten bijvoorbeeld vaak zonder dat het we door hebben meer als we anderen zien eten. Of sommige mensen gebruiken voeding als functie om zichzelf mee te troosten of verveling mee uit de weg te gaan. Dan word dat afvallen toch ineens een dingetje. Probeer jezelf te begrijpen en te bewust worden van jouw eigen eetgedrag. Dit zal je helpen om ”gevaarlijke” situaties te vermijden.
  • Afvallen is geen korte termijn dingetje
    Afslanken doen je niet zomaar even. Ga voor een plan wat past bij jou, waar je je prettig bij voelt en houdt dit het hele jaar vol.
    Anders blijf je dus aan de gang met diëten.
  • Voeding
    – Eet veel voeding met een hoge thermische waarde. Voeding wat lastiger te verteren is, hiervoor moet je lichaam harder werken.
    – Houd je eiwitten HOOG! Ze zijn essentieel voor het in stand houden van spiermassa.
    – Drink veel water. Zo raak je afvalstoffen kwijt.
    – Eet voldoende calorieeen, je wilt niet dat je lichaam in de spaarstand gaat.
    – Drink MINDER alcohol. Alcohol remt de vetverbranding.
    – Alles op een rijtje? Gebruik supplementen als Preworkout, Protein, vitamines en mineralen.
  • Training
    – Probeer veel te variëren. Je lichaam krijgt zo altijd een nieuwe trainingsprikkel =meer progressie, sterker, beter = meer vetverbranding.
    – Eindig je training met een prikkel. Bijv. Interval/Tabata, Cardio etc. Je verbrand zo extra calorieën. Niet te veel, want je wilt niet dat je een calorietekort creëert en je spiermassa verliest.
    – Voor de dames: Je herstelt een stuk sneller dan een man. Het is daarom belangrijk om meerdere malen per week, dezelfde spiergroepen (benen, schouders) te trainen voor maximaal resultaat.
    – Train lekker zwaar. Zo verbrand je meer vet, maar behoud je spiermassa.

Meer over mij

Hi! Ik ben Elvira, afvalcoach en ik help mensen met afvallen door middel van de juiste voeding en coaching.

Mijn coaching is gericht op jouw mindset. ‘wat is de reden dat ik nu dit handje chips pak?’. Dit soort vragen heb ik mijzelf ook dikwijls moeten stellen toen ik nog zwaar overgewicht had. En nu? Nu ben ik blij en dankbaar dat ik mensen mag helpen. Mijn negatieve ervaring die ik voorheen had met voeding, maakt mij tot een coach die precies weet wat jij doormaakt. Dit maakt misschien ook wel dat het slagingspercentage van mijn cliënten die hun doelen willen bereiken, boven de 90% ligt.

Bij mij kies je een coachingspakket waarin je alle ins en outs te weten krijgt over voeding. Je leert precies wanneer en wat je het beste kunt eten. Eerlijk is eerlijk, de combinatie van de juiste voeding en beweging zorgen er voor dat je nog sneller progressie ziet en daarom bied ik ook personal training aan. Denk je daar de energie niet voor te hebben? Dan zou ik zeker de supplementen van SUPP24 eens gaan proberen.

Tijd voor een ‘NEW YOU’? en nieuwsgierig geworden naar mijn coachingspakketten? Klik dan hier voor mijn Afvalcoach instagramprofiel en stuur mij een DM als jij serieus wilt afvallen! Deze link verwijst je nu nog even naar mijn Insta pagina, maar binnenkort naar mijn website met een hele toffe actie! Houd het dus goed in de gaten.

Wellicht spreken of zien we elkaar in de toekomst!