Je hormoonbalans herstellen in 5 vragen en antwoorden

Hormonen zijn superkrachtige stofjes die je lichaam zelf aanmaakt. Ze hebben veel invloed op hoe je lichaam functioneert en hoe jij je voelt. Soms kun je dan ook een beetje of behoorlijk last hebben van je hormonen en het liefst wil je dat ze altijd in balans zijn. Want een verstoorde hormoonbalans kan enorm vervelend zijn en voor mentale maar ook fysieke klachten zorgen.

Hoe werken je hormonen nou precies? En wat kun jij er zelf aan doen om je hormoonbalans te herstellen? Wij beantwoorden de 5 meest gestelde vragen.

Wat zijn hormonen precies?

Het lichaam maakt zelf hormonen aan en deze stofjes regelen verschillende lichaamsfuncties. Hormonen spelen een rol bij lichamelijke processen, zoals de vochthuishouding, spijsvertering en groei. Daarnaast zijn ze belangrijk bij de processen rondom voortplanting. Denk hierbij aan menstruatie, zwangerschap, overgang en spermaproductie. Het zal je daarom vast niet verbazen dat je gedrag wordt beïnvloed door verschillende hormonen. Je humeur, je stresslevel en eventuele depressieve gevoelens worden allemaal mede bepaald door je hormoonhuishouding.

Wat is hormonale disbalans?

Hormonale disbalans betekent dat je hormoonhuishouding is verstoord en dat kan invloed hebben op je gezondheid. Dit komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor en wordt veroorzaakt voor verschillende factoren zoals leeftijd, voedselallergieën en spijsverteringsproblemen. Daarnaast zorgt een ongezonde leefstijl met te veel vet en suikerrijke producten voor hormonale disbalans.

Welke symptomen heb je bij hormonale disbalans?

De symptomen bij hormonale disbalans variëren enorm. Wij verdelen ze in mentale / emotionele symptomen en fysieke symptomen.

Mentale/Emotionele symptomenFysieke symptomen
Continue vermoeidheidGewichtstoename
Geen trekGewichtsafname
Veel trekVerlaagd libido
Plotselinge stemmingswisselingenAcne
Angstige gevoelensHaaruitval
Depressieve gevoelensHoofdpijn
ConcentratieproblemenStijve spieren

Bovendien kunnen vrouwen in de overgang naast emotionele klachten ook last hebben van zware, pijnlijke en/of onregelmatige menstruaties, opvliegers plus nachtzweten, vaginale droogheid en een droge huid. Het is dus echt geen pretje, als je hormonen niet in balans zijn!

Wat zijn hormoon verstorende stoffen?

Sommige stoffen kunnen de hormoonfuncties in je lichaam negatief beïnvloeden en ongewenste gezondheidseffecten veroorzaken. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) stelde de volgende definitie op: “Een stof wordt als hormoon verstorend aangemerkt als deze het functioneren van het hormoonsysteem zodanig beïnvloedt dat als gevolg daarvan een ongewenst gezondheidseffect wordt veroorzaakt in het individu of zijn / haar nageslacht.” Suiker is zo’n hormoon verstorende stof. Veel suiker zorgt namelijk voor een verstoring van de bloedsuikerspiegel. Ook PAK’s hebben een hormoon verstorende werking. Dit zijn stoffen die vrijkomen bij het verkeerd bereiden van voedsel, zoals verbrand barbecue vlees.

Tips voor het herstellen van je hormoonbalans

Wil je hormonale disbalans voorkomen of herstellen? Dan kun je zelf verschillende dingen doen en die houden allemaal verband met een gezonde eet- en leefstijl. Deze efficiënte tips helpen je om je hormoonbalans terug te krijgen.

  • Zet gezonde, onbewerkte en verse producten op je dagmenu. Eet veel verse groenten en fruit, vermijd geraffineerde koolhydraten en suikerrijke voeding, beperk de inname van bewerkt rood vlees en eet regelmatig vette vis, zoals zalm.
  • Drink dagelijks voldoende water om je lichaam gehydrateerd te houden en te helpen afvalstoffen af te voeren. Voor de juiste hormoonbalans beperk je jouw cafeïne-inname en stop of minder zeker met het drinken van alcohol en suikerhoudende drankjes.
  • Beweeg elke dag voldoende door minder te zitten en meer te lopen en te fietsen. Neem daarnaast de tijd om te sporten. Dat vermindert stress en helpt je feelgood hormonen (dopamine) aan te maken.
  • Maak geregeld tijd om te ontstressen door leuke activiteiten te ondernemen die je energie geven. Ook ontspanningsoefeningen, mediteren en mindfulness zijn prima manieren om geestelijk en lichamelijk tot rust te komen.
  • Zorg eveneens voor voldoende slaap. Want te weinig en slecht slapen wordt gelinkt aan hormonale disbalans.

Voeding voor een goede hormoonbalans

In elke levensfase is het eten van de juiste voeding belangrijk voor een goede gezondheid. Vermijd het eten van meer calorieën dan je verbrandt, wat leidt tot gewichtstoename. Eet lekker veel en gevarieerd groenten, fruit, volkorenproducten, magere zuivelproducten en magere eiwitbronnen. Beperk of eet het liefst helemaal geen “junkfood” met weinig voedingsstoffen en veel calorieën, verwerkte suikers, verzadigde en transvetten en natrium.

Oestrogeen hormonen

Oestrogeen is het primaire vrouwelijke geslachtshormoon. Het reguleert de menstruatiecyclus en bereidt je baarmoeder voor op zwangerschap. Tijdens de perimenopauze, de periode die voorafgaat aan de menopauze, kunnen uw oestrogeenspiegels wild fluctueren. Wanneer u de menopauze bereikt, dalen uw oestrogeenspiegels aanzienlijk. De schommelingen en de daaropvolgende daling van de oestrogeenspiegels leiden tot de kenmerkende symptomen van de menopauze. Deze omvatten bijvoorbeeld opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en onregelmatige menstruatie.

Het is helaas niet mogelijk om oestrogeen uit je dieet halen. Verschillende plantaardige voedingsmiddelen bevatten echter fyto-oestrogenen. Dit zijn groepen chemicaliën die zich zwak gedragen als oestrogeen in je lichaam.

Dit kan helpen

Het eten van voedsel dat rijk is aan fyto-oestrogenen kan sommige van uw menopauzesymptomen helpen verlichten.

Denk aan: Soja, wat zeer rijk is aan fyto-oestrogenen. Het is bijzonder rijk aan een type fyto-oestrogeen dat isoflavonen wordt genoemd. Ook lijnzaad kan helpen. Net als de isoflavonen in soja hebben deze zowel een oestrogene als een anti-oestrogene werking.

Cortisol hormoon

Je bijnieren scheiden cortisol af. Dit wordt vaak het stresshormoon genoemd. Het maakt deel uit van de fight-or-flight reactie van je lichaam. Als onderdeel van je vecht-of-vluchtreactie is cortisol van vitaal belang voor je overleving. Hoge niveaus van cortisol tijdens de menopauze zijn helaas vooral erg vervelend, omdat de menopauze al een verschuiving in je lichaamsvetsamenstelling veroorzaakt.

Dit kan helpen

Alcohol en cafeïne staan bekend om het verhogen van je cortisol. Wanneer je door een menopauze gaat, is het belangrijk de inname van cafeïne en alcohol te minderen. Dit kan helpen om je cortisol levels en hormoonbalans op peil te houden.

De bijdrage van vitamine B6

Naast bovenstaande tips om je hormonen in balans te krijgen of te houden, draagt vitamine B6 ook bij tot de regulering van de hormonale activiteit. Wil je je hormonen een handje helpen? Neem dan de SUPP24 Vegan Health shot. Naast vitamine B6 bevat een shot diverse andere (B-)vitamines die bijdragen aan je energieniveau en immuunsysteem. Denk hierbij aan vitamine B2, B3, B12 en C. Drink iedere dag een Vegan Health shot van SUPP24 tussen de maaltijden in (ontbijt, lunch of diner) om bij te dragen aan de hormoonactiviteit in het lichaam.

Vegan Health Shot

KOOP NU 2,50