Het eerlijkste voedingsadvies ooit

Waarschijnlijk ben je bij deze blog terecht gekomen omdat je op zoek bent naar informatie over hoe je beachproof de zomer in kan gaan en welk voedingsadvies je daar voor nodig hebt….

Ik heb gelijk he? Ik gok erop dat je graag wat strakker en lekkerder in je vel wilt zitten en dat je dat bereikt wilt hebben vlak voordat de strand gekte los barst. Ben ik al warm? En ik gok er ook op dat dit niet de eerste keer is dat je dit graag wilt en helaas neemt de bitterheid met elk jaar toe want keer op keer bereik je net niet wat je graag wilt.

Bingo!

Toch? In deze blog geef ik je een voedingsadvies , maar toch ook weer niet.

Wees realistisch en begrijp het concept

Kijk maar ff of je je aangesproken voelt en in de tussentijd schrijf ik lekker verder. Waar ik het vandaag over wil hebben is voeding en dan specifiek wat je moet eten om een summer proof beach body te krijgen.

Nou komt ie he. Helemaal niets! Nee echt, er is echt helemaal niets wat je wel of niet “moet” eten. En met niets bedoel ik ook echt niets.

Maar…

Nee, geen maar. Er is geen enkel individueel voedingsmiddel, voedingsadvies of plan wat je per se moet eten,volgen of laten staan om je doelstelling te behalen. De gedachte dat een enkel voedingsmiddel de oorzaak of oplossing zou zijn voor bijvoorbeeld overgewicht is ronduit lariekoek. Maar echt.

We zijn allemaal volwassen. Het is hoog tijd dat we eens eerlijk gaan zijn over voeding en feit is dat wanneer jij gevarieerd binnen je behoefte eet, er niets aan de hand is.Wil je op dat moment iets aankomen dan zorg je er gewoon voor dat je wat meer gaat eten. Is het tegenovergestelde de zaak en wil je wat afvallen dan creëer je simpel een klein calorie tekort. Ik zeg wel simpel, maar ik begrijp heus dat het niet zo simpel is. Het is simpel en niet simpel tegelijkertijd.

Ja, ja.

Het concept van minder eten is makkelijk te begrijpen echter de uitvoering hiervan blijkt in de praktijk toch lastiger te zijn dan meestal gedacht. Of we denken vaak dat we al te weinig eten (terwijl de realiteit tegenovergesteld is) of we schieten vaak door op de schaal en hongeren onszelf uit. Beide situaties zijn niet wenselijk.

Werken voor je lijf

Laat ik nog even heel duidelijk zijn. Als jij wat fitter en strakker wilt worden dan zal je daar absoluut voor moeten werken en dat betekend het hanteren van een (klein) calorie tekort voor een bepaalde tijdsperiode. Dat en een stukje training/beweging. Zonder een “licht” calorie tekort gaat je lichaam niet de kant op waar je het wilt hebben. Hoe eerder je dat gegeven accepteert hoe eerder jij je doelstellingen kan behalen. En wanneer het gaat om een calorie tekort creëren is echt elk plan helemaal prima zolang jij je daarbij goed voelt.

Welk “dieet” jij ook volgt, het maakt echt niet uit.

Waarom? Omdat alle diëten allemaal hetzelfde gemeen hebben. Namelijk dat ze een calorie tekort hanteren.Sommige diëten zijn er open over, sommige verbloemen het en andere diëten doen je geloven dat de reden van het behalen van je resultaten ligt in de voedingsmiddelen die je hebt geconsumeerd.

De realiteit is dat welk dieet of voedingsadvies je ook volgt, het behalen van je “afval” doelstelling  altijd het resultaat is van een consistent calorie tekort over een bepaalde tijd. Ik ga je hier dus ook echt totaal niet vertellen hoe je moet eten of welk plan het beste is. Ten eerste ken ik je daar niet goed genoeg voor en ten tweede, heb jij er veel meer aan wanneer je dat voor jezelf uitvogelt. Wat ik wel ga doen is een aantal handleidingen geven die je richting kunnen geven aan jouw nieuwe en persoonlijke leefstijl.

Handleiding

  1. Creëer een “licht” calorie tekort. Dit doe je door eerst je dagelijkse energie behoefte uit te rekenen. Dit kan je doen met de Harris en Benedict formule. Met de gratis app Myfitnesspal kan je dit makkelijk doen. Vervolgens haal je daar dan 200-400 calorieën per dag van af en zo creëer je een tekort.
  2. Zorg voor een goede verdeling macro nutriënten. Macro betekent groot en er zijn 3 (eigenlijk 4) grote voedingstoffen. Dit zijn vetten, koolhydraten en eiwitten. De vierde is alcohol, maar die tellen we nu niet mee. Er van uitgaande dat je een gemiddeld persoon gaat die max. 3 keer per week de gym induikt en geen extreme doelstellingen heeft is een verdeling van 50% koolhydraten, 25% eiwitten en 25% vetten helemaal prima.
  3. Eet gevarieerd en wees daar consistent in. Naast macro nutriënten zijn er ook nog micro nutriënten. Dan hebben we het over vitaminen, mineralen en spoor elementen. Veel te moeilijk en onnodig om dat helemaal uit te pluizen want je mag er vanuit gaan, dat wanneer je gevarieerd groente, fruit, vlees, vis, kip, noten en graan producten eet je ook op dat vlak goed zit.
  4. Last but nog least! Geniet Je bent toch geen monnik in het klooster? Je leeft maar één keer en je wilt alle spontaniteit en plezier in dat leven toch niet vergooien. Gewoon zodat je 2 maanden per jaar er als een god(in) kan bijliggen? Als dat wel het geval is, is dat natuurlijk ook prima. Mijn punt is dat het beter is wanneer je dicht bij jezelf blijft en het vooral doet voor jezelf en niet voor anderen. Accepteer jezelf en als jij happy bent met hoe je in je vel zit dan is dat helemaal prima.

Dus geniet van het leven.