onze-img

Fatburner

  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Bevat cafeïne, taurine, guarana en L-carnitine

De sixpack rage 2018

Nicky Butter 09 januari 2018

Iedereen is met volle kracht vooruit begonnen. Het is zover, 2018 is aangebroken en daarmee ook het onherroepelijk tijdperk van de overvolle gyms, Instagram fitgirls, sixpacks en straks summerproof inclusief sixpack het strand op willen. Tenminste, zo zien de eerste 3 weken van januari eruit. Als ik mijn Instagram mag geloven is werkelijk iedereen deze week met volle kracht vooruit begonnen met het werken aan doelstellingen voor de zomer.

Even geleden nog vond ik mijzelf in een lege gym en vandaag leek het wel alsof er een Black Friday sale gaande was. Die lege gym is trouwens heerlijk kan ik je vertellen. Enfin, the hype is real!

De sixpack rage lijkt elk jaar groter te worden en meer en meer mensen bewegen zich naar de gym toe om een strak lijf te bewerkstelligen. Maar hoe? En belangrijker nog, moet je daar nu al mee beginnen? Ja en nee.

Moedig en niet slim

Wat de meeste mensen nu doen is strak op hun voeding letten, een stevig calorie tekort hanteren, 5 dagen in de week naar de gym en al het slechte uit hun leefstijl bannen. Moedig. En niet slim.

Want? Statistieken. Meer dan de helft van al deze overmoedige en onderschatte pogingen stranden binnen 2-4 weken en sterven een sneue dood.

Je hebt jezelf overschat en je doelen onderschat. Hoe red ik het wel dan? Jezelf eerst eens goed leren kennen want hoe denk je het nou vol te houden als je plots van 2 keer per maand naar 5 keer per week naar de gym wil? Je bent hoe je bent en verandering gaat geleidelijk en langzaam. Niet van de één op de andere dag. In deze blog geef ik je hét stappenplan naar een sixpack in de zomer.

One step at a time

Stap 1.

Stel een duidelijk, realistisch, tijdsgebonden en meetbaar doel op. Bijvoorbeeld: ik wil 10 kg afvallen binnen 3 maanden of ik wil 60 kg 12 keer kunnen squaten binnen 2 maanden.

Stap 2.

Breng je huidige leefstijl goed in kaart.

  1. Hoe vaak ga je naar de gym?
  2. Wat eet je op een dag?
  3. Hoeveel eet je op een dag? die is nog veel belangrijker.
  4. Hoeveel alcohol drink je per week?
  5. Hoe actief ben je naast je werk en de gym?

Stap 3.

Wees realistisch met jezelf. Wat kan je redelijkerwijs van jezelf verwachten? Het is heel moedig om te denken dat je ineens van 0 naar 4 keer per week de sportschool wilt bezoeken, maar het is niet realistisch.

Start met 2 keer, zoek iets wat je leuk vind en iets wat je kunt volhouden. Zo voorkom je teleurstelling naar jezelf en teleurstelling is het hoofd ingrediënt voor opgeven. Hetzelfde geld voor je eetpatroon. Begin rustig met het opbouwen van gevarieerde maaltijden en start met het inbouwen van een klein calorie tekort.

Stap 4.

Maak een plan en maak afspraken met jezelf. Nogmaals, wees realistisch en besef je dat het een lange loop naar de zomer is en niet een snelle sprint.

  1. Hoe vaak wil je naar de gym toe?

Bijvoorbeeld: 2 keer krachttraining en 1 keer een small group workout.

  1. Wat ga je de komende weken eten?

Bijvoorbeeld: 200 gram groente, 200 gram fruit per dag, 3 keer per week vlees.

  1. Hoeveel ga je de komende weken eten?

Bijvoorbeeld: stel je totale verbruik is 2200 calorieën, hanteer dan een klein tekort waardoor je op 1900 calorieën per dag zit. Dat is overzichtelijk tekort waardoor je geen honger zult lijden, maar wel gaat afvallen en steeds strakker gaat worden.

  1. Hoeveel alcohol mag je van jezelf? Deze zal je zelf moeten beantwoorden. Je kan jezelf volledig ontzeggen van je wijntje of biertje, maar is dat realistisch? Spreek gewoon met jezelf af hoeveel je in de week wilt drinken en pas het in binnen je calorie tekort.
  2. Hoe ga je actiever zijn naast je werk en de gym?

Bijvoorbeeld: Pak je de fiets naar het werk, neem je de trap i.p.v. de lift, maak af en toe een wandeling enz.

Wees niet te streng voor jezelf, zo voorkom je teleurstellingen. Stel jezelf flexibel op en wees consistent in het doen van de juiste dingen om je doelen te behalen.

  1. Hanteer een klein calorie tekort.
  2. Eet gevarieerd.
  3. Doe sportactiviteiten die je leuk vind.
  4. Luister naar jezelf.
  5. Pak je rust.
  6. Wees actief.

Gaat het op deze manier snel? Nee. Moet dat dan? Nee. Want je hebt immers 6 volle maanden om je doel te bereiken en je weet nu wat er gebeurt met de meeste mensen die nu een sprintje gaan inzetten. Ga je rond rennen als kip zonder kop waardoor je moedige poging waarschijnlijk eindigt voordat het echt begint of pak je het slim aan, heb je geduld en ga je genieten van een fit, sterk en strak lichaam in de zomer?

It’s up to you.

Nick van Eijk

Lifestyle blogger / Master Trainer

SUPP24 Ambassador

Recente blogartikelen

By Nicky Butter 26 april 2022

Huidveroudering door de zon – Voorkom het met deze tips!

Het is zomer en waarschijnlijk zit je de aankomende weekenden lekker met je voetjes in het zand, terwijl de zonnestralen
By Nicky Butter 13 april 2022

Vitamines in de lente: Wat voor invloed heeft het op je lichaam?

Met het aanbreken van een nieuw lente seizoen verandert niet alleen de omgeving, maar ook in ons ​​lichaam zijn er
By Nicky Butter 14 maart 2022

Tips om je collageen te boosten!

Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Dát weet je misschien allang. Maar weet je ook hoe collageen werkt