Buikspieroefeningen: De top 3 voor het versterken van je core

Buikspieroefeningen, je houdt ervan of niet… Hoe dan ook, ze kunnen effectief zijn voor het versterken van je core en het tonen van de spieren.

Nu zijn er nogal wat buikspieroefeningen die je uit kunt voeren, maar die geven vaak weinig resultaat. Door deze top 3 buikspieroefeningen te doen in de sportschool, weet je zeker dat je met de juiste oefeningen bezig bent.

Sixpack van buikspieroefeningen

Om nog even in te gaan op de vraag: ”Krijg je een sixpack van buikspieroefeningen?” Nee. Absoluut niet. Schema’s waarin je binnen 2, 3, 4 weken een sixpack hebt? Dat is onmogelijk. Iedereen wilt natuurlijk voor het snelle resultaat gaan, maar dit is totaal niet realistisch.

Als je overgewicht hebt heeft het vrij weinig zin om je buikspieren te gaan trainen voor een sixpack (tenzij je een sterkere core wilt). Het draait bij het behalen van een sixpack namelijk om het verlagen van het vetpercentage. Hoe minder vet je hebt, des te zichtbaarder wordt je sixpack.

Wat moet je dan wel doen voor een sixpack?

Voor het behalen van een sixpack ga je voornamelijk meer sporten, denk aan krachttraining en cardio. Daarnaast is voeding natuurlijk het allerbelangrijkste, je creëert en calorietekort en hierdoor zal je lichaam zijn energie uit vetten gaan halen. Hierdoor neemt je vetpercentage af.

Naast deze 2 factoren is het ook heel erg belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je lichaam herstelt namelijk je spieren en maakt ze sterker. Als je het moeilijk vind om veel eiwitten in te nemen kun je voor snelle en makkelijkere opties gaan. Neem bijvoorbeeld SUPP24 eiwitten. Het is een eiwitsupplement van 60 ml met 23 gram eiwitten. Dat staat gelijk aan 200 gram eieren. Meer weten over vetverbranding of cutten? Lees het hier!

Waarom dan buikspieroefeningen?

Zoals je hebt gelezen, is het vanzelfsprekend je voeding en trainingen aan te passen om een sixpack te krijgen. Een sixpack krijg je niet van buikspieroefeningen.
Maar waarom zou je dan buikspieroefeningen doen? Nou: buikspieroefeningen versterken je core. Ook wel ”core stability” genoemd.

Een sterkere core zorgt ervoor dat jouw lichaam in staat is om beter te reageren wanneer er verstoring van de balans plaatsvindt. Let wel op: Je buikspieren zijn slechts een onderdeel van je core, zie je core als het centrum van je lichaam waar alle spieren van je ledematen samen komen.

buikspieroefeningen

Positieve effecten van een sterke core

Wij zetten ze op een rijtje:

  • Je hebt een veel betere balans
  • Veel meer controle over je bewegingen, wat enorm van pas komt bij krachttraining
  • Minder of zelfs voorkomen van pijn in de onderrug
  • Beter uithoudingsvermogen
  • Minder kans op blessures

Top 3 buikspieroefeningen

  1. Op nummer één: De plank side touch
  2. Bodyweight Sit Up (je kunt deze oefening ook op een zit/oefenbal uitvoeren)
  3. Bodyweight Paratroopers

 

Protein 23gr Men Abonnement

KOOP NU Vanaf: 27,50 / maand