0

Voornemens. Ja of nee? Zet je doelen op een rijtje!

Goede voornemens komen maar al te bekend voor, maar hoe zorg je ervoor dat je ze volhoudt, aanpast, volbrengt of accepteert?

In deze blog behandelen we goede voornemens, motivatie en het behalen van je doelen.

Goede voornemens

Elke jaar komen veel mensen weer met goede voornemens om hun leven te beteren: minder roken en minder drinken, meer sporten en vaker leuke dingen met de kids doen. O ja, en ook meer afspreken met vriendinnen en geld aan het goede doel doneren. Het nieuw jaar in met goede voornemens? Niet als je het aan ons vraagt. Waarom niet? Omdat goede voornemens gedoemd zijn om stuk te lopen.

Hoe wil je het nieuwe jaar dan wel in? Simpel. Met heldere, meetbare en tijdsgebonden doelstellingen en een dosis motivatie. Een voornemen is net als een idee dwalend in je hoofd zonder duidelijk actie. Je wilt afvallen, dat is je voornemen. Maar hoe dan? Wanneer dan? En misschien nog wel belangrijker, waarom dan?

Een doel is een idee dat je hebt opgeschreven en hebt geformuleerd tot een duidelijk actieplan. De kans dat een voornemen realiteit wordt is vrij klein. De kans dat je een duidelijk geformuleerd doel behaalt is echter een stuk groter.

Motivatie

Sporten is voor iedereen anders, met Olga Commandeur en je stoel ernaast meedoen met Nederland in beweging is voor sommige mensen al genoeg sport in de week. Elke dag van de week twee tot zes keer in de sportschool is voor anderen weer een gewoonte. Je hoort het zoveel mensen zeggen; ja, moet ik dan zoveel gaan bewegen? Dan eet ik wel wat minder, dan val ik ook af, *schept ondertussen nog een lekker bordje met eten op*.

Vraag jezelf af: Waar ligt nou het echte probleem van het volhouden van de deze doelen? Is motivatie wel het juiste woord of is discipline een betere, minder negatief interpreteerbare, term?

Wat heb je nou echt nodig om je doelen te bereiken?

  • Je bent gemotiveerd en gedisciplineerd om je doelen te bereiken.
  • Kies voor de leefstijl die bij de sport past, daarin wil jij koste wat het kost je doel bereiken.
  • Jouw prioriteiten liggen bij het behalen van je doelen. Voor de recreatieve sporter, de kerstkiloknallers en de jojo’s onder ons, liggen die prioriteiten minder bij het afvallen, de regelmaat in de sport en het behalen van de gestelde doelen. Dat is helemaal niet erg, iedereen zijn eigen ding, eigen prioriteiten en eigen leven. Maar als jouw prioriteiten liggen bij andere punten, dan kun je verwachten dat je jouw doel niet zo 1,2,3 gaat bereiken.
  • Meten = weten. En daarmee automatisch jouw houvast om het eindresultaat meetbaar te maken. Neem je kledingmaten op, maak een foto van het begin, meet je bloeddruk, je cholesterol of vraag aan je partner hoe vaak je chagrijnig was afgelopen maand, nadat je in de spiegel keek. Stel meetmomenten in en voer de metingen dan ook echt uit, je zult zien dat hoe vaker je meet, hoe gemotiveerder je blijft om door te blijven gaan + progressie zorgt weer voor een dosis motivatie.
  • Pak alle hulp aan! Sluit je aan bij een facebook pagina met like minded mensen, lees artikels en blogs over fitness en voedingsgerelateerde onderwerpen, download voedings en traingsschema’s, gebruik naast de juiste voeding ook de juiste supplementen etc.
  • Stop met zeuren en ga ervoor! Pak die doelen die je op je lijstje hebt keihard aan, werk ervoor en wordt beter dan je nu al bent!
  • Blijf er niet te lang in hangen wanneer je afwijkt van je doel. 1 cheatmeal terwijl het geen cheatday was? Geen ramp. Maar gooi de handdoek niet gelijk in de ring.

Succes en maak je goede voornemens waar!

Kracht & herstel Women

KOOP NU 49,90