Beta alanine: Wat is het en waarom is het zo populair?

Beta-alanine is een populair supplement onder atleten en fitnessliefhebbers. Het is vooral populair omdat is aangetoond dat het de prestaties verbetert en de algehele gezondheid ten goede komt. Daarnaast is het effect ook sterk merkbaar doordat je van beta alanine tintelingen in je lichaam kunt krijgen, wat je scherp zet voor een workout.

Op de SUPP24 blog wordt alles uitgelegd wat je moet weten over dit effectieve aminozuur..

Wat is beta alanine?

Beta alanines zijn niet essentiële aminozuren. In tegenstelling tot de meeste aminozuren, wordt het niet door uw lichaam gebruikt om eiwitten te synthetiseren.

In plaats daarvan produceert het samen met histidine namelijk ook carnosine. Carnosine wordt vervolgens opgeslagen in uw spieren. Dit vermindert de ophoping van melkzuur in uw spieren tijdens het sporten, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde atletische prestaties.

O.a. de Preworkout Men en Preworkout Women van SUPP24 bevatten 200mg beta alanine, welke je voor de training inneemt en je meer kracht en uithoudingsvermogen geeft.

beta alanine

Hoe werkt het in het lichaam?

In je spieren is het histidinegehalte normaal gesproken hoog en het beta alanine gehalte laag, dit beperkt de productie van carnosine. Bij het gebruik van supplementen wordt het carnosinegehalte in de spieren met 80% verhoogt.

Hoe werkt carnosine tijdens het sporten?

  • Glucose wordt afgebroken; dit is de belangrijkste brandstofbron tijdens intensieve training.
  • Het aanmaken van lactaat: Terwijl je traint, breken de spieren glucose af in melkzuur, dit wordt omgezet in lactaat.
  • Je spieren worden ‘’zuurder’’: De PH waarde in je spieren verlagen, waardoor ze zuurder worden.
  • Carnosine buffer: werkt als buffer tegen het zuur, waardoor de zuurgraad in de spieren wordt verminderd tijdens de training.

Omdat beta-alanine supplementen het carnosine gehalte verhogen, helpen ze je spieren om hun zuurniveau te verlagen tijdens het sporten. Dit vermindert de algemene vermoeidheid.

Beta alanine voor sporters en atleten

Beta-alanine verbetert de atletische prestaties door vermoeidheid te verminderen, het uithoudingsvermogen te vergroten en de prestaties te verbeteren bij oefeningen met hoge intensiteit. Verschillende studies tonen aan dat bèta-alanine de tijd tot uitputting verlengt. Met andere woorden, het helpt u om langere periodes achter elkaar te trainen.

  • Een onderzoek onder fietsers wees uit dat na vier weken supplementen de sportprestaties met 13% verhoogden, en na 10 weken nog eens met 3,2% toenam. Onderzoek
  • Zo waren er in onderzoeken ook 20 mannen onderzocht op een vergelijkbare fietstest. Hun tijd tot uitputting nam toe met 13-14% na vier weken bèta-alaninesupplementen Onderzoek

De wetenschap

De voornaamste reden achter de stijgende populariteit is gebaseerd op goed onderbouwd bewijs. Suppletie kan de L-carnosineconcentraties in de spieren verhogen. Carnosine is essentieel voor trainingsprestaties met hoge intensiteit. Aangezien het kan dienen als een buffer voor waterstof.

Tijdens oefeningen met matige tot hoge intensiteit beginnen waterstofionen zich op te hopen, wat leidt tot een daling van de pH waarde in de spieren. Uiteindelijk beïnvloeden deze de spierprestaties. In wezen kunnen verhoogde carnosinespiegels de spier helpen de vermoeidheid te ‘bufferen’ of makkelijker te weerstaan.

Overige effecten van beta alanine

Vooral voor oudere volwassenen kan beta alanine het uithoudingsvermogen van de spieren vergroten. Ook bij weerstandstraining kan beta alanine het trainingsvolume verhogen, er is echter geen consistent bewijs dat beta alanine de sterkte van de spieren verbetert.

Supplementen met beta alanine

Wil jij ook starten met het gebruik van beta alanine? Kies dan voor SUPP24 Pre Workout. Deze supplementen shots van 60 ml neem je voor de workout, welke naast beta alanines nog vele andere effectieve ingrediënten bevatten als cafeïne, arginine, citrulline malaat en allerlei vitamines die de training effectief boosten.

Pre Workout Men

KOOP NU 2,25