Balans vinden tussen gezond en ongezond eten

Nog niet gestart met een gezondere levensstijl en blijf je alles continu maar uitstellen? Of misschien heb je al 5 weken heel (te) strikt gegeten en begin je steeds meer trek te krijgen in ongezondere opties. Hoe vind je nou de balans tussen gezonde opties, maar ook af en toe even ongezond genieten?

Vind je balans en word bewust

Een grote valkuil is dat je te weinig eet en daardoor veel honger hebt gedurende de dag.

De eerste paar weken had je genoeg discipline om ongezonde opties te laten staan, maar het wordt steeds moeilijker. Als je dan eenmaal begint met snacken, kan het soms lastig zijn om te stoppen. Honger jezelf dus niet uit, maar kies vooral gezonde opties die in week 3 besproken zijn. Het is ook niet verstandig om met honger boodschappen te doen.

Eet af en toe ongezond, maak er een uitzondering van.

Je mag heus weleens pizza, patat of een lekker stuk taart, maar beperk het tot bijvoorbeeld 1 keer per week. Deze ongezonde maaltijden of tussendoortjes zou je ook kunnen plannen. Ga je op zaterdag lekker uit eten, zorg dat die maaltijd jouw ‘cheat-meal’ wordt en eet de rest van de week verantwoord. Als je dan lekker aan je pizza of tiramisu zit, geniet er dan ook echt van, eet langzaam en bewust.

Doe het stap voor stap

Vind je het moeilijk om al het ongezonde dat je eet in een keer te schrappen? Doe het dan stap voor stap.

Schrap eerst de frisdrank die je elke dag drinkt en beperk daarna bijvoorbeeld de koekjes of chips die je vaak eet gedurende de week. Het geleidelijke aanpassen van je eetpatroon zorgt ervoor dat je het makkelijker kunt volhouden en dan het op een gegeven moment een normaal eetpatroon wordt.

Ten slotte is het leuk en lekker om zelf alternatieven te maken en te experimenteren met recepten.
Maak eens een bloemkoolpizza, een curry met bloemkoolrijst of een lekkere pasta met courgette-pasta. Zo kan je genieten van jouw favorieten gerechten, met een gezonde twist

Kies voor makkelijke en gezonde snacks

Hou je van snoepen en hartige snacks als chips? Zorg dan dat je alles thuis loost en alleen gezonde snack in huis haalt.

Denk aan:

  • Gesneden groente: komkommer, tomaatjes, paprikareepjes etc.
  • Groentechips
  • Fruit: aardbeien, appels, bananen etc.
  • Noten: cashewnoten, walnoten, pistache
  • Geroosterde kikkererwten
  • Bananenbrood (recept)
  • SUPP24 Protein shot 

Wil je meer motivatie en tips van SUPP24? Klik dan hier!

Creatine 5gr

KOOP NU 2,25